Azon kívül, hogy a Y.EAST fesztivál betekintést enged a cseh, lengyel és szlovák színház legfrissebb irányzataiba, igyekszik több szemszögből is ránézni a modern női szerepekre. Teszi mindezt kortárs előadásokkal és klasszikus darabok újraértelmezésével június 21-től 24-ig a Zsámbéki Színházi Bázison.

A harmadik alkalommal megrendezésre kerülő fesztivál első napja Alekszandr Kuprin Allez! című darabjával indul. Az orosz szerző szövegéből a magyar fiatalokból álló Y csoportnak a kazah származású rendező készített cirkuszi elemekkel tarkított produkciót. Az előadás főhőse Nóra, az akrobata lány beleszeret a tehetséges bohócba, aki vendégszerepelni érkezik a társulathoz. A híres művész kezdetben viszonozza Nóra érzéseit, de aztán kiderül, szenvedélye múló szeszély csupán.

Allez!

Második nap Bartók híres operájából A kékszakállú herceg várából láthatnak hat helyszínen játszódó előadást az érdeklődők. A történet nem valódi környezetben és időpontban játszódik, hanem egy férfi lelki életének meg nem fogható zárt világában, amelynek rejtelmeibe igyekszik behatolni az azt megismerni akaró szerelmes nő. A klasszikus anyag modern feldolgozása lehetőséget teremt ránézni a férfi-női őszinteség és bensőségesség mai arcaira. Szintén második nap lesz látható Michal Walczak A lányka és a pápa című pár éves színdarabja, aminek témája a nemek csatája, annak minden kegyetlenségével és félreértéseken alapuló humorával együtt.

Anna Frank naplója

Egy szlovák Anna Frank naplójával indul majd a harmadik nap. Egy kamaszlány felnövése, találkozása a szerelemmel, a testiséggel és a titkokkal – ezekre fókuszáltak a fiatal alkotók, a második világháború borzalmai borús háttér mindehhez. A cseh Szecsuán című előadás pedig Bertolt Brecht A szecsuani jólélek című drámáját értelmezi újra XXI. századi szemszögből – hogy lehet egy a társadalom szemében bukott nőnek boldogulása?

Szecsuán

Utolsó nap One-girl show, amit Béres Márta évek óta játszik sikerrel és számos díjat megnyert vele. Így írnak róla: „Az előadás végére ott áll egy belülről lecsupaszított nő, tetőtől talpig felöltözve, és mintha csak megtalálta volna a tiszta formát.” Megindító, ugyanakkor humoros pillanatkép egy nagybetűs nőről. A fesztivált pedig egy komor előadás zárja. Háy János A halottember című darabjában a főszereplő elveszettnek hiszi férjét így magányába temetkezik, ahonnan aztán már a férj visszatérte sem tudja kimozdítani. A társas magány viszont pusztító energiákat szül, hiába az aranyos kislány, aki boldogan ugrik az apja karjaiba.

One-girl show