A Kozma Lajos ösztöndíjakat idén a II. kerületi Klebelsberg Kultúrkúriában adták át. A díjat 1987-ben azzal a céllal alapították, hogy segítsék a 35 év alatti pályakezdő iparművészeket.(1) A díjat Kozma Lajosnak, a 20.század első felében alkotó jeles építész-iparművésznek a tiszteletére hozták létre. A díjazott művészek minden évben egy kiállítás keretében mutatják be új alkotásaikat, ahol ez alkalommal a 2017-ben díjat nyert alkotók munkái tekinthetők meg.

A kiállító művészek az iparművészet különböző területein tevékenykednek, alkotásaik széles skálán mozognak, az ötvös munkáktól a hangszóróként funkcionáló textilig. A tárgyak létrehozásának célja eltérő, néhányukat kisszériás gyártásra szánták.

Farkas-Pap Éva: Sz-Ülőszékek. Fotó: Ódry Emese

Először Farkas-Pap Éva Sz-Ülőszékeit néztem meg. A művész egy afrikai széktípusból indult ki, és három új típust hozott létre. A karfa nélküli székek egyszerű szerkezetűek, két egymásba csúsztatott lakkozott falécből állnak, melyek x-alakban metszik egymást. A lekerekített élek, a körkörös fagyűrűk látványa organikus, természet-közeli hatást kelt, párhuzamban áll rendeltetésével. A székek anyaga rétegelt falemez, ami a művész szándéka szerint „hidat képez az archaikus és a modern világ között.”(2) Épp, mint maga a szülés és a várandósság. Az első szék két ülőkés: egyik oldalra döntve szülőszék, másik oldalra döntve hagyományos szék. A második mindkét helyzetében szülőszék, a harmadik ennek egy kisebb változata.

Bősze Eszter: Flow motion. Fotó: Ódry Emese

Bősze Eszter Flow Motion üvegszobrai rendkívül megmozgatják a fantáziát. A viaszvesztéses eljárással készült alkotások meghatározója a véletlen. A viasz és víz találkozásából született viaszformákat Bősze üveggel kombinálta. Az üveg belső mintázatát a viasz formája határozza meg. Az eredmény természeti erők és kincsek plasztikai megjelenítései: ”tajtékos hullámok”, frissen bányászott ”féldrágakövek” rendezetlensége, tervszerű tömbökbe zárva.

Gelley Kristóf ezüst teáskészlete négyrészes ötvösmunka: teáskannát, tejeskancsót, cukortartót és kanalat tartalmaz. A művész szándéka szerinti a nyers megformálás, a megmunkálás nyomainak láttatása. A négy tárgy alakilag összetartozik. Az archaikus hatású teáskanna egy madártestet idéz, felül a kiöntő rész ”csőrben” végződik. Lábakon áll, amiknek segítségével, ha teli a kanna emelés nélkül is lehet tölteni. A tejeskancsó fül nélküli, hasonlóan öblös testű alul. A cukortartó kiugró része a kanál megtartására szolgál. Utóbbi fejkialakítása kapcsolódik a készlet formavilágához.

Kovács Eszter: Mozsársorozat. Fotó: Ódry Emese

Kovács Eszter mozsár sorozatát azért készítette el, hogy visszaemelje ezt az eszközt a mindennapi konyhai használatba. Szintén a kiállításon látható plasztikái nagyban hasonlítanak a mozsarakhoz: csonkakúp alapúak, a plasztikák esetében a geometriai testek alapja összeforr. A kiállított darabok változatos megjelenésűek a különböző anyagoknak és mázaknak köszönhetően, amelyekkel a művész kísérletezett, mégis mind meghitt, népies hangulatot áraszt barna és fehér tónusaival. A mozsarak mindkét fele alkalmas őrlésre, de különböző mértékben,, a feldolgozandó alapanyag függvénye, melyik oldala az alkalmasabb.

Strohner Márton Planter-sorozata magas tűzön égetett, vastag falú porcelán virágcserép-sorozat. A darabok méretükben eltérőek, de kialakításuk azonos. Egyszerű, letisztult designjuk miatt jól kombinálhatók egymással. A planterek kétrészesek, felsőrészük cserépként, alsó részük kaspóként használható.

Simon Viktória: Ékszerek. Fotó: Ódry Emese

Simon Viktória ékszereit plexi rétegek közé fújt festékporral vagy a rétegek közé helyezett tárgyakkal, virágokkal valósította meg. A bennük keletkezett buborékok a ragasztáskor jöttek létre. A különböző jégszerű formákba “fagyott” színezések jégbe fagyott virágokra emlékeztetnek. Mintha a művész a természet szépségeit szeretné megfogni és megőrizni.

A kevésbé hagyományos iparművészeti munkák között láthatók Kóródi Zsuzsanna kinetikus üvegképei. Az egy sorba rendezett négy kép akkor kezd ”működni”, ha a néző elhalad előttük, mivel az ő mozgásával, helyzetváltoztatásával változik a látvány. „A lencsék eltérő megmunkálásával és a mögéjük helyezett rács képének elmozdításával újabb és újabb effektusokat generál.” A folytonos változás, az állandóság hiánya jelenik meg a képeken. Kóródit személyes élmények ösztönözték: egy szembetegség során megtapasztalhatta a látás változásait, és hogy mennyire helyzetfüggő, hogy mit látunk valójában.

Kárpáti Eszter textilmunkái. Fotó: Ódry Emese

Kárpáti Judit Eszter munkája jövőbe mutató. Textil alkotásai hang kibocsátására képesek. Az érintkező hangrezgések hatására a textil berezonál, ami érintéssel is érzékelhető, így több érzékszervünkre is hat: tapintható, látható, hallható. A textilek mintái hangszórókat imitálnak. A hang rezgését több minden befolyásolhatja, például a minták formája.

A kiállítás nagyon különböző és esztétikus alkotások prezentálására adott lehetőséget. Öröm volt látni a sokszínűséget egy tárlaton. Ajánlom megtekintésre.

A kiállítás 2018. március 12. – 29. között látogatható a Klebelsberg Kultúrkúriában.

(1) Kozma Lajos díj, www.alkotomuveszet.hu
(2) Idézet a kiállító felvezetőszövegéből