A Béta Társulat a Kassa hajón létrehozandó helyspecifikus előadásához Koffi Kwahulé A barbárok melankóliája című kortárs drámája és Neil Gaiman kultikus képregénye, a The Sandman szolgáltat alapanyagot. Egy hónappal a bemutató előtt így gondolkodnak a munkafolyamatról:

Az elefántcsontparti származású francia író drámája sűrű és kegyetlen látlelete a jelenkori valóságunknak, 2006-os megjelenése óta olyan éles tükörré vált, amely felveti 21. századi ember hétköznapjait egyre meghatározóbb kérdéseit és konfliktusait: a szövegen keresztül megjelenik a szexuális identitás kérdése, a hatalom és a közösség viszonya, a nők helyzete a társadalomban, az önazonosság és a felelősségvállalás problematikája. Hogyan próbálja egy zárt közösség feltartóztatni az oda betolakodókat? Milyen feszültségeket generálnak az új hierarchia által bevezetett törvények?

Egy meg nem nevezett ország meg nem nevezett nagyvárosának a peremén járunk. A frissen kinevezett rendőrkapitány feleségül veszi az egyik helybéli fiatal lányt, Baby Mo-t, hogy kiemelje a bűn és az erkölcstelenség mocsarából. Ő azonban még mindig szerelmes volt iskolatársába, a helyi kisstílű drogdíler Zac-be. Adott a szerelmi háromszög és a bűnözéssel átszőtt, kilátástalan helyzet; egy idő után összefonódik álom és valóság. A tragédia elkerülhetetlen.

Az alkotók számára az egyik legnagyobb inspirációt és kihívást a képregények és álmok világának színpadra vitele jelenti. Többet szeretnénk a színpad és nézőtér klasszikus felosztásánál. A világok közötti átjárhatóság kérdése meghatározza a cselekményt: így törekszünk a hagyományos nézői attitűd megkérdőjelezésére, hogy mélyebb bevonódást és aktivitást érjünk el.

Az előadás helyszínéül szolgáló egykori tengerjáró hajó az álom és valóság közötti köztes térré válik, amelyet az előadás során bebarangolnak a nézők. Ezen kívül minimális díszletet használunk: a teret plafonról belógatott izzók fénye alakítja. A színpadképet meghatározó másik elem a játszók által viselt maszkok. Ezek a világok közötti átjárást hivatottak jelképezni, a képregényben megjelenő alakok és az afrikai mitológia ihlették. Az előadást a színészek által élőben játszott zene kíséri. Hangzásában az elektronikus, torzított hangok dominálnak, a zene és a zaj peremén mozogva, alapját törzsi és szertartásos rigmusok képezik. A hangszerelés azonban közelít a modern hangzás felé, így találkozik a szaxofon, elektromos gitár, trombita, zongora és konga.

 

Béta Társulat: Szürkület

Helyszín: TRIP Színház (Szilágyi Dezső tér, 2-es móló, Budapest, 1011)

Időpont: 2017. november 25. 19:00

Szereposztás
Kapitány: Árvai Péter
Zac: Kabdebon Dominik
Baby Mo: Trömböczky Napsugár
Lulu: Őri Eszter
Zenészek: Magasi Dalma, Szepes Anna, Tóvaj Ágnes, Lakatos Dániel, Nyáry Pál
Díszlet/jelmez: Molnár Anna, Petrovics Eszter
Maszkok: Horváth Márk
Dramaturg: Szepes Anna
Asszisztens: Solténszky Ráhel
Konzulens: Rácz Attila
Rendező: Nyáry Pál

további info:

facebook.com/betatarsulat

www.tripart.hu