„…kiteljesedettebb, bátrabb, könnyebben kommunikáló személyiségként hagyják el iskolánkat.”

 

A budapesti Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium színész szakképzése a 2016-2017-es tanévben jubilált. Az első évfolyam 2006-ban kezdte meg tanulmányait. A 10. évforduló tiszteletére idén szeptember 2-án az iskola ünnepséget tartott, amelyre a tanári kar a régi diákokat és az elmúlt évtized során ott tanító tanárokat egyaránt meghívta. Jakob Nórát, a képzés művészeti vezetőjét kérdeztem a kezdetekről, a változásokról és a tapasztalatokról.

Jakob Nóra, fotó: Brozsek Niki

Fekete Anikó: Hogyan alakult meg 2006-ban a színészképzés?

Jakob Nóra: A képzést Pintér Zsuzsa korábbi igazgató és Zuti Krisztián drámatanár álmodták meg. Felkérésükre vettem részt a képzés létrehozásában mesterem és tanárom, Gabnai Katalin aktív közreműködésével és szakmai útmutatása mellett. Az ő hívószavára tudtunk olyan művészeket és szakmai műhelyeket bevonzani, melyekkel egy számunkra értékesnek tartott ízlésvilágot formálhattunk. Az első években kurzust tartott nekünk Fodor Tamás a Stúdió K-ban, Németh Ilona bábokat készített a diákokkal, az Artus Színházban Goda Gáborral dolgozhattak, de meg szeretném említeni Honti György, Pap Gábor, Perényi Balázs és Gyevi-Bíró Eszter értékes szakmai munkáját is, ez mind kellett ahhoz, hogy elindulhassunk. Célunk az volt, hogy egy jó értelemben vett közösségi színház első hazai iskolája legyünk.

12 hét – rendező: Novák Eszter

Ibusár – rendező: Tóth Miklós

Voltak élő színházi kapcsolataitok is?

Természetesen. Kezdetektől fogva kerestük a színházi kapcsolatokat, fontos gyakorlati terep volt először a Karinthy Színház, aztán nagyon hamar a székesfehérvári Vörösmarty Színház, majd a Vígszínház, a József Attila Színház és legutóbb a budaörsi Latinovits Színház, de volt közös produkciónk a Jurányi Inkubátorházzal is. Hargitai Iván, aki amellett, hogy rendszeresen készít vizsgaelőadásokat az iskolában, színházi rendezéseiben évről-évre komoly színészi feladatokat ad a tanulóinknak.

Időközben az iskolán belül is fejlődtek a körülmények, egyre több szakmai igényt kielégítő és egyre szebb próbatermünk lett, majd egy ötven, később pedig egy százötven főt befogadó színháztermünk is épült.

A Fal – rendező: Herczeg Tamás

Top dogs – rendező: Tóth Miklós

Hogyan alakult mindez a későbbiekben?

Ezek azért már a teljes tíz év eredményei. Már harmadik évtől, Keresztúri József igazgatása alatt a középiskolai drámatagozat is kezdett felnőni a képzéshez, sőt, a mostani szeptembertől a következő szakgimnáziumi színész évfolyam is csatlakozik hozzánk, ugyanúgy, ahogyan az idén érettségizett, Szent-Ivány Kinga által vezetett első tánc tagozatos osztály is.

Mindig is igyekeztünk a különböző tanulási tartalmakat egységben kezelni, nagy hangsúlyt fektetünk a beszédre, melyet Papp Márta beszédtanár tanít, Pallagi Ákos kollégánk a zenés mesterség oktatását fogja össze, a színpadi mozgás és tánc területén sok neves táncos tanít, Gera Anita, Góbi Rita, Szent-Ivány Kinga, Sebastián Cortés, Vida Gábor.

Állandó mesterségtanáraink Naszlady Éva színművész-rendező és Tóth Miklós rendező, ők a képzés meghatározó személyiségei.

//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

A hároméves képzésben az alapozó első év után igyekszünk minél több alkalmat találni arra, hogy tanulóink állandó mesterségtanárainkon kívül meghívott rendezőkkel is együtt dolgozhassanak. Csak példálódzó felsorolás, hogy az utóbbi években kik készítettek nálunk vizsgaelőadásokat: Herczeg Tamás, Kárpáti Péter, Novák Eszter, Polgár Csaba, Takács Kati, Vidovszky György. A mostani tanévben pedig Lendvai Zoltánt és Radnai Csillát, Somogyi Tamást várjuk.

A szabadon felhasználható órakeretben kezdetektől tanítunk drámapedagógiát is, ezt Gyombolai Gábor, a KÁVA Kulturális Műhely színész-drámatanára oktatja. Gyevi-Bíró Eszter beavató színházi foglalkozásokba vonja be a csoportokat, ahol az előadásokhoz feldolgozó drámafoglalkozás is kapcsolódik. Ivaskovics Viktor színész is tart nálunk kurzusokat. Hegedűs Réka angol-dráma szakos tanár angol nyelvű drámajátékot és színjátszást tanít, hiszen idegen nyelven játszani nagyon hasznos és felszabadító érzés. Úgyhogy azt gondolom, tényleg elég sokrétűek vagyunk.

Antigonék – rendező: Szent-Ivány Kinga, Tóth Miklós

Csongorok és Tündék – rendező: Tóth Miklós, Szent-Ivány Kinga

Csongor és Tünde – rendező: Tóth Miklós

Mi lesz a nálatok végzettekkel, hol helyezkednek el?

Sokan folytatják a tanulmányaikat a színművészeti egyetemeken, színész  vagy valamilyen színházi szakon. De vannak nálunk végzett sikeres diákszínjátszó rendezők, csoportvezetők, drámapedagógusok vagy olyanok, akik TIE-társulatok tagjaiként tevékenykednek. Az első években még jelnyelv tanulására is volt lehetőség, de ez sajnos kikopott, főleg, mivel csökkent a szabadon felhasználható időkeret.

Aranysárkány – rendező: Vidovszky György

Árvácska – rendező: Vidovszky György

Azért biztosan vannak vagy voltak nehézségeitek is…

Sok változás történt az elmúlt tíz évben. Ennek egy részét a gyakran évről-évre átalakuló központi tanterv kényszerítette ki, ez sok felesleges energiát emészt fel. Magunk is folyamatosan újragondoljuk a képzésünket, eleget téve az új kihívásoknak, törekedve a minőség megőrzésére, a szakmai erősödésre. Állandó tanári csapatunk összetartó közösség, valószínűleg sikereinket is leginkább annak köszönhetjük, hogy minden egyes új vizsgaelőadás a rendezőtanárok számára is új kihívás, de az egyéni alkotói kifejezésvágyat nem kívánjuk a tanulási tartalmak elébe helyezni.

Borsógörgető – rendező: Jakob Nóra

Budapest – rendező: Jakob Nóra

Mit jelent számodra itt tanítani?

Nagyon szeretek tanítani. Bár képzésünk alapvetően nem bábos irányultságú, de tanulóinknak báb- és animációs óráik is vannak, ezt pedig én oktatom. Nagyon hasznosnak gondolom ezt a kifejezési eszközt, amely manapság a színházakban is egyre inkább megjelenik. Ez nagyon jó dolog, de úgy látom, hogy még mindig meglehetősen keveset tudunk úgy általánosságban erről a varázslatos technikáról, a „bábos gondolkodásról”.  Fantasztikus érzés tapasztalni, ahogy a közös munka során a diákok felfedezik a bábozásban rejlő kifejezési lehetőségeket, és persze még ennél is nagyobb örömöt jelent számomra, amikor valaki elhivatottá is válik, és ebbe az irányba mozdul tovább. Sokan választják a báb szakokat itt Budapesten, Marosvásárhelyen, vagy van közülünk, aki Berlinbe jutott el. Azt mondhatom, hogy a tanítás az alkotással párosítva egy olyan út az életemben, ami megannyi örömöt és kihívást jelent, végeláthatatlanul.

Egy kabaré – rendező: Honti György

Feleségem beszéli… – művészi beszéd vizsga, tanár: Papp Márta

És egy aktualitás, hogyan sikerült a tízéves évfordulóra szervezett rendezvényetek szeptember 2-án?  

A vártnál is jobban. Azok a diákok jöttek el, akiknek fontosak voltunk, és akik még ma is úgy érzik, hogy kaptak nálunk valami fontosat. Voltak olyanok, akik még külföldről is hazajöttek az eseményre, és azok közül, akik szerettek volna jönni, de valamiért mégsem tudtak jelen lenni, sokan videoüzenetet küldtek. De eleve nagyon sokan voltunk. Régi felvételekkel, fotókkal, sok zenével emlékeztünk és ünnepeltünk. Régi diákjainktól visszahallottuk olyan mondatainkat, amikre mi már nem is emlékeztünk, ők mégis évek óta viszik magukkal.

Figaro házassága – rendező: Naszlady Éva zeneszerző: Pallagi Ákos

Három nővér – rendező: Hargitai Iván

Szerinted mik az erényei a képzéseteknek?

Azt gondolom, kijelenthetem, hogy iskolánkban nyitottságra, sokoldalúságra sarkalló képzés folyik. Ami a legfontosabb, hogy az itt tanuló fiatalok látóköre és személyisége szinte bizonyos, hogy gazdagodik, önismeretük fejlődik, és ez lehetőséget teremt, hogy az itt eltöltött évek alatt ki-ki megtalálhassa a saját érdeklődésének megfelelő területet, vagy rátaláljon a számára leginkább megfelelő útra. Talán mindez nem szerénytelenség. Olyan tehetséges fiatalok számára teremtünk az érettségi után továbbtanulási lehetőséget, akik színésznek készülnek vagy valamilyen színházi munkakörben kívánnak elhelyezkedni, vagy esetleg a drámapedagógia van az érdeklődésük homlokterében.

A harmadik év végén, a gyakorlati és elméleti vizsga sikeres letételét követően OKJ Színész bizonyítványt adunk, amivel azért az élet sok területén elhelyezkedhetnek. Számunkra mindig ambivalens érzés, ha tehetséges diákjaink időközben felvételt nyernek a Színművészeti Egyetemre, a Kaposvári Egyetem színész szakára vagy a marosvásárhelyi egyetem művészeti karára. Ilyenkor nehéz szívvel engedjük el őket, de természetesen büszkék vagyunk sikereikre, hiszen a cél az, hogy ők megtalálják a számításaikat. És talán túlzás nélkül állíthatom azt is, hogy azok a tanítványaink, akik a jövőjüket nem színészként, hanem pedagógusként vagy bármely más „emberközeli” szakmában képzelik el, a képzés eredményeként kiteljesedettebb, bátrabb, könnyebben kommunikáló személyiségként hagyják el iskolánkat.

Woyzeck – rendező: Polgár Csaba

http://szineszkepzes.hu/kezdolap/index.html