Az FKSE hagyományőrző éves kiállítása több eseményből áll, amelynek április 15-én volt a megnyitója.
1
Seregi Tamás esztéta konferálta fel az eseményt, helyszínként pedig a Stúdió Galéria kettes műterme szolgált. A rövid és egyben szórakoztató beszéd alatt többen felnevettek, megalapozott volt a jó hangulat, majd a tömeg elindult körbejárni a termeket.
3megnyitóbeszéd
Nagyon szimpatikus volt a módszer, ahogy a rendezők interaktívvá tették a kiállítást értékelő matricákkal. Ezekkel az alkotásokat lehetett véleményezni, hogy a látogatók szerint milyen szerepben jelent meg a képzőművész. A képzőművész, mint szociológus/etnográfus, és ehhez hasonló feliratok közül lehetett választani, majd az alkotások alá felragasztani, amit odaillőnek éreztünk.
7kihelyezett matricák
Az első termen már érződött, hogy izgalmas lesz. Festmények, fotók, szobor, mindenféle alkotás megtalálható volt. Érvényesült a rendezők azon szándéka, hogy megmutassák a szakma sokszínűségét. Ezzel gyakorlatilag egyszerre könnyítették meg azt, hogy megértsük ki is a képzőművész, miközben egyre nehezebben tudtuk meghatározni azt. Személyes kedvencem volt Zékány Dia No feng shui című képe.
11job kép zékánydia festmény
A festményen mindenféle tárggyal túlzsúfolt szobát lehet látni, 2003-as lovasmagazintól kezdve Cirano köteten át egy egyszerű CBA-s zacskóig. Minden szerteszét hever, a könyvek egymás hegyére hátára vannak dobálva. Ezzel a felfordulással abszolút tudtam azonosulni. Az egyik kihelyezett festett asztalon egy kis könyv volt, amiben történeteket olvashattunk az író apjáról, a gangról, ahol a gyerekkorát tölthette és az első csókjáról. Mintha szerzővel személyesen beszélgettünk volna.
8kiskönyvazasztalon
Az első teremből egy szűk folyosó vezetett egy kisebb helyiségbe. Itt mindenki magának csapolhatott a különböző borok közül, amik mellé szóda is ki volt készítve. Egy nagyfröccsel a kezemben haladtam tovább, miközben elkaptam egy beszélgetésfoszlányt. Az egyik nézelődő félve kérdezett egy kiállító művészt: „És te ebből meg tudsz élni?” – ezt megmosolyogtam, milyen őszinte kérdés, gondoltam – bár nem túl udvarias. A rövid és sötét folyosó mentén végig polcok voltak elhelyezve, amin páréves kartondobozok pihentek. Mindre egy évszám volt felírva, például „1994-hazugság”. Az egész térségből áradt a régi korok hangulata.
9pillanatkép
A második teremben Orbán György Készlet Kit munkája egyből az általános iskolát juttatta eszembe. A kis fatáblákra helyezett műanyag geometrikus elemek a régi matek órákat idézik. Erre az alkotásra egyébként az alábbi matricákkal reagáltak a nézők: a képzőművész, mint muzeológus, illetve mint antropológus. Érdekes reakciók, ilyenkor jön rá az ember, hogy milyen különböző gondolatokat ébreszt egy alkotás. Mellette szintén kis fatáblákban kivájt lyukakból az alábbi mondatot lehetett kiolvasni: „Platón szerint a művészet utánzás”. Egy ilyen feliratú „szavazó” matrica valószínűleg nem lett volna túl sikeres ezen a kiállításon.
5borcsapolás
Mire végeztem a képzőművész sok mindenné vált számomra, de nem egy olyan karakterré, akit egy szóval definiálni tudnék. Talán ez így helyes, mivel valóban összetett a jelensége, nem érdemes egy címkét ragasztani rá. Inkább több jellemző illik egy névre, vagy alkotásra, ahogy az az este folyamán ki is derült a reakciók alapján. Az 5-állomásos rendezvény május 13-ig tart, érdemes ellátogatni bármelyik kiállítótérbe, ha szeretnénk kicsit jobban megérteni a képzőművészek világát.

Fotók: Bácsfai Gábor