Az RS9 Színház szeptember 29-én megnyitott kiállításán, a Mikó Fruzsina és Szabady Shira által létrehozott Ready-Made Poetry-n, a kiállítótérbe behozott, hétköznapi használati tárgyak és a kész műalkotások új, irodalmi kontextusba kerülését szemlélhetik a nézők.

12027747_908658809170969_5446923583641152700_n

Az RS9 színházban szeptember 29-én nyílt meg Szabady Shira és Mikó Fruzsina kiállítása. A kiállítás a ready-made művészeti irányzatot gondolja tovább, és a használati tárgyak, vagy ahogy Kabai Lóránt fogalmazott a kiállítás megnyitó beszédében: „…tárgyak, tárgyegyüttesek első ránézésre tucat-kacatok, vagy épp hulladékok…” mellé behozza a költészetet is. Ezért is kapta a tárlat a Ready-Made Poetry címet.

A dadaizmus égisze alatt kialakuló, és a XX. század óta jelen lévő irányzat hétköznapi tárgyakat tesz új kontextusba, hogy ezzel, ahogy Marcel Duchamp mondta, „…a nézőnek le kelljen mondania két hasonló dolog felismerésének vagy azonosításának lehetőségéről”.

12065728_908658412504342_8375093542387196737_n

A kiállított tárgyak ennek az elvárásnak teljesen meg is felelnek, azonban a néző néhol úgy érezheti magát, mintha az előző évszázad elején vagy közepén járna. Bár láthatunk közlekedési táblát, monitort és energiatakarékos égőt is, a műalkotások alapjául szolgáló eszközök nagy része mégsem a 2000-es éveket idézi. Ez nem feltétlenül baj, hiszen így a kiállítás egy nagyobb időintervallumot dolgoz fel, azonban én érdekesebbnek találtam volna, ha nem az emléktársításokra, hanem a jelenre és a mostra építettek volna a művészek.

12032231_908658732504310_1086919629083361474_n (1)

Még mindig csak a tárgyakat, és nem a szövegeket elmezve alapvetően két részre oszthatjuk a kiállítást. Akadnak olyan darabok, amelyeket ténylegesen csak az változtatott műalkotássá, hogy újfajta térben fordulnak elő, míg a többin látszik, hogy művészi koncepció alapján alakították ki őket. Ez felveti a kérdést, hogy tekinthető-e egy szándékosan átalakított kiállítási tárgy ready-made „terméknek”. Az én olvasatomban nem, és épp ezeknél az alkotásoknál vált az izgalmas kiállítás többé, mint amit eleinte vártam tőle. A ready-made irányzat szelleme megcsavarodik, és a kiállítók szövegekkel rakják új kontextusba a képzőművészeti alkotásokat.

12079112_908658595837657_3963795273206570192_n

Így tehát kijelenthetjük, hogy a tárlat nem értelmezhető a tárgyakhoz kapcsolódó feliratok nélkül. A kiállítási darabokra felfestett, Szabady Shira által írt sorok néhol átértelmezik a már amúgy is új koncepcióba helyezett tárgyakat, míg máshol inkább magyarázzák azokat. A szépirodalmi igénnyel megfogalmazott szövegek nem válnak hatásvadásszá, sem tolakodóvá, inkább csak csendesen, de határozottan vezetik át a látogatókat a használati tárgyak műalkotássá avanzsálásából, az irodalmi kontextusba való bekerülésig.

12042889_908658415837675_3607163051234286297_n

A kiállítás a 8. Ördögkatlan Fesztiválon volt elsőként látható, majd az RS9 Színházban szeptember 29-étől október 9-éig. Én nagyon várom, hogy mikor és hol lesz újra megtekinthető a tárlat, illetve, hogy milyen új alkotásokat kapunk a két művésztől, Szabady Shirától és Mikó Fruzsinától.

Fotók: Lakatos Péter