Az Amúgy folyóirat legújabb, 2015 tavaszi számát a Debreceni Egyetem Főépületének 111-es termében mutatták be, Szőcs Petra költő részvételével. A téli lapszám megjelenését kísérő esthez képest ugyan kevesebb ember előtt, ám annál barátságosabb környezetben.

11653259_10207581991208246_225931477_n

A Debreceni Egyetem Irodalmi Kör most egy tényleges kört formált közönségéből : de nem csak e tekintetben lehetett rendhagyónak nevezni a bemutatót.

A lapszámbemutató meghívott vendége Szőcs Petra költő, forgatókönyv-író volt, akitől Somogyi Tibor az Amúgy főszerkesztője kérdezett. A beszélgetés folyamán kiderült, hogy a Szőcs Petrának az íráson kívül másik szenvedélye a fotózás. Szívesen fényképez le emberi arcokat, valamint örökít meg romokat, elhagyatott, omladozó épületeket és adja át a művészetnek az emberi sebek jelentését kamerája lencséjén keresztül. A versek írásában leginkább a cigi és sör kombináció inspirálja, valamint sokszor ihletik meg álmok, vagy utcán elkapott elszólások, mondatok. Szívesen olvas Bruno Schulz-tól és Tatjana Tolsztaja-tól műveket, de kedvenc írója, vagy műve sosem volt. Kiderült az is, hogy prózát csak olvasni szeret és inkább verseket ír, bár kísérletet már tett egy novelláskötet megírására.

Ez után filmjeire terelődött a szó, elsősorban A kivégzésre, amely 2014-ben a Cannes-i fesztiválon Arany pálma jelölést kapott, valamint a 20. Szarajevói Filmfesztiválon a zsűri különdíját nyerte el. A film a Ceausescu házaspár tárgyalását és kivégzését jeleníti meg gyermekek játékaként. Az ötlet egy kép alapján fogant meg benne, amit a házaspárról talált. Egy közeli ismerősét kérte meg, hogy gyermekek fejét illessze rá a képre, így vált világossá, hogy működőképes a koncepciója. A kisfilm megszületésének viszontagságairól is beszámolt. A film annyiszor lett újravágva, hogy a producerek már lemondtak róla. Így maga nevezte be az alkotást fesztiválokra, ám soha nem gondolta, hogy produceri ajánlás nélkül bárki egyáltalán megnézné. Szerencsére kellemesen csalódott: rábólintottak. Azt is megtudhattuk, hogy jelenleg is dolgozik egy kisfilmen, a Gyakorlaton, sőt egészestés játékfilmterve is van. Eddig három történetet álmodott meg: az első egy gyászfolyamat bemutatása, a második egy árvaházi történet, a harmadikat…nos, nem árulta el.

11650556_10207581994368325_254440057_n

A filmek után megint az irodalomra terelődött a szó. A költőnő megosztotta velünk, miben látja az erdélyi és a magyar irodalom különbségét. Szőcs Petra „macsó” jelzővel illette a 30-40-es korosztály erdélyi irodalmát, de kiemelte: vannak, akik színezik, árnyalják ezt a képet, mint például Horváth Benji.

A a beszélgetésen Kétvízköz című kötetéből olvasott fel a költő. Elhangzott többek között a Drága gyermekeim, amit dühből írt, a Gyakorlat,  Szép rövid vers, a Pihenő ami például kabai lóránt egyik kedvence is a könyvből.

11652181_10207581989888213_963783621_n

A lapszámbemutató következő szakaszában több művet is felolvastak a legújabb lapszámból. Elsőként Szűcs Noémi olvasta fel megjelent verseit (Mi, A nyár utolsó napján) Zalán Tibor Bobó zenéi versét Adorján Imola tolmácsolásában hallhattuk, majd Horváth Imre Olivér Héraklésza következett. Legvégül Fábián Dominika Anna olvasta fel novelláját, a Közmunka a takarítónőnél-t. Műve az aktuális fura élőlények témakiírásra készült. A kiírás témájának apropója Békés Pál és az ő különleges teremtményei, mint például a Félőlény vagy a Borz a sámlin.

Elérkeztünk az est harmadik, és egyben legbonyolultabb pontjához: meg akartuk nézni a filmet. Ehhez, különböző bonyodalmakon keresztül vezetett az út, végül 58+13 perc alatt megtekintettük A kivégzést.  A 111-es teremből indulva, ÉTK könyvtáron át végül a Díszudvar előtt, egy szép nagy kört leírva ért véget Amúgy aktuális lapszámbemutatója.