A VOLT Fesztivál zárónapján a Kelemen Kabátban volt a Majdnem Híres Rocksuli és lapunk vendége a Diákhitel Színpadon. A beszélgetés során megtudtuk: a Kelemen Kabátban szereti a viccet, ugyanakkor a legkevésbé sem komolytalan produkció: minden részletre maximálisan figyelnek csak úgy, mint a rajongóik igényeire, zenefogyasztási szokásaikra.

DSC_0792

„Ez nem hülyeség, nem komoly, ez pop és kész” – fogalmazott Horváth Gáspár (alias JumoDaddy). Elmondta: az egész bandát a legkomolyabban veszik már a kezdetek óta, a komolytalanság csupán egy kifejezésforma. A nagy népszerűségnek örvendő zenekarban nem a nagy könyv szerint készülnek a slágerek: nem céljuk a direkt lájkvadászat, nem kijárt úton, mindenféle szabályok mentén haladnak a siker felé. Hangsúlyozták: az első és legfontosabb számukra a kreativitás, és az, hogy nem hagyják magukat befolyásolni. A produkció hosszútávra tervez: legkevesebb ötéves tervük van.

Ugyanakkor nem tagadják: tudatosan felépített produkcióról van szó, hiszen a zenekar minden tagja maximalista. Mint minden zenekarban, természetesen itt is megvannak azok a szakmai eszközök, amelyek nélkül nem lehetne sikerre vinni egyetlen produkciót sem, mint Gáspár fogalmazott, ezek a módszerek olyanok, mint a jogosítvány: sportautót és traktort is vezethetsz vele, csak rajtad áll, hogy mire használod őket. Az elektromos zenei producerként és az Irie Maffiából is ismert zenész azt is elmondta: felszabadítja, de egyben le is terheli a produkció, mindenesetre örül, hogy az öccsével, Horváth Boldizsárral (alias Szerecsenkirály) dolgozhat.

DSC_0853

A Kelemen Kabátban zenekarról kevesen tudják, hogy egyfajta menedzser elitalakulat dolgozik a produkció mögött. Horváth Boldizsár elmondta, abban, hogy a zenekar olyan profikkal dolgozhat együtt, mint amilyenekkel ma, egy év kemény munkája van. Kiemelte: azért volt szükségük arra, hogy a zenekarnak saját, több független szakemberből álló, önálló menedzsmentje legyen, mert nem akartak az egyes menedzsmenteken belül a többi zenekarral versenyezni. Mint a beszélgetést vezető szakemberektől megtudhattuk: ez a modell nem jellemző a zeneipari szférában, általában egy-egy produkciós irodánál több (van, hogy több tíz) zenekar ügye van. Ezeken a zenekarokon osztozik egy maroknyi szakember, így egy-egy bandára csak fragmentált figyelem jut, és bizony a mendzsmentek gyakran különbséget tesznek a zenekarok között: a jobban menő klienseikkel többet foglalkoznak. Mint Boldizsár elmondta: nem lehet megkerülni azt, hogy egy zenekar kiszervezze a zene- és koncertcsinálás melletti feladatait, hiszen, ha egy banda évente 50 koncertnél többet ad, akkor az már külön embert kíván. A Kelemen Kabátban jelenleg 70 és 100 közötti alkalommal áll színpadra egy évben.

DSC_0898

Balázs Konrád arra volt kíváncsi, hogy ma, amikor ez a zenekiadási módszer már elavultnak látszik, miért gondolkodik a zenekar albumokban? Elmondták: az albumkiadásnak művészi oka van. De ők is kezdenek húzni a trendekhez és ahhoz, hogy rövid anyagokat adjanak ki. Mint Gáspár elmondta: a nagylemez formátum már egyáltalán nem figyelemfelkeltő, ezért a Kelemen Kabátban is single-ökben gondolkodik. Egyébként szerinte egy lemez maximum 9 számot bír el, de a 6 az ideális. Figyelni kell a rajongók igényeit: ha egy zenekar egy évben több dalt ad ki, mindenki ki tudja választani magának a neki tetsző számot, és így nem sikkad el a figyelem.

DSC_0932

A zenekar talán abba öli a legtöbb energiáját, hogy kitalálják, hogyan tudják elérni a rajongóikat: hiszen számukra kell tudni komoly értékeket felmutatni ahhoz, hogy hűségesek maradjanak a zenekarhoz. A rajongószerzés és a figyelemfenntartás módszereinek kikísérletezésében, mint megtudtuk, az elektronikus zenei szcéna áll az élen. Ami ott most kísérleti stádiumban van, pár év múlva az lesz a zeneiparban a mainstream módszer.

A beszélgetők egyetértettek abban, hogy a pénz kezd kikerülni a dal hallgatókhoz való eljuttatásából, és csak az exkluzív, szűk kör számára elérhető tartalmak termelnek bevételt. A rajongók számára nem az a fontos, hogy megvan a dal, hanem hogy mikor van meg, így igaz ez a különböző merchandise termékekre is, amelyek kialakításán jelenpillanatban dolgozik a zenekar.

Fotók: Dancs Enikő Bianka