Idén is lapunkkal közösen rendezi meg a Majdnem Híres Rocksuli délutáni zeneipari beszélgetéseit a VOLT-on, melyek témája a zenekari brandépítés és a tudatos médiahasználat. Szerdai vendégeink a Fran Palermo és az Esti Kornél zenekar képviselői voltak.

DSC_0779

A beszélgetést Réz György, a MHRS egyik alapítója és tanára kezdte meg. Az Esti Kornél tagjait kérdezte arról, hogy lendített-e a zenekar népszerűségén, hogy idén a Fishing On Orfű fesztivál nagyszínpadát slágerük után Boldogság, te kurva színpaddá keresztelték. A zenekar jelenlévő tagjai, Horváth Kristóf és Lázár Domokos egyetértettek abban, hogy egyáltalán nem számítottak arra, hogy a fesztivál névkereső szavazásán nyerhetnek. Mindez egyáltalán nem volt tudatos akció a részükről; mint elmondták egy random srác nevezte őket be (akit még fröccsre is elfelejtettek meghívni), a közönség pedig teljesen magától szavazta meg a nevet. Nem gondolják ugyanakkor, hogy ettől új rajongók ezrei követik majd őket, de a szám YouTube-nézettségét kétségtelenül megdobta az „ingyen reklám”. Ez annál is inkább fontos, mivel, hiába ez a legismertebb slágerük, a rádió sohasem játszotta.

Mint kiderült, az Esti Kornél alapból sem egy hidegfejjel megtervezett zenei márka, és bár Kristóf a Sziget és a VOLT Fesztivál Facebook-oldalának kezelője, vagyis nagyon is ismeri az online kommunikáció aktuális trendjeit, soha sem helyeztek nagy hangsúlyt a zenekar tudatos brandigelésére. Mint a zenész fogalmazott amolyan „kiteszed a földre és feltalálja magát” típusú banda az Esti Kornél. Lázár Domokos hozzátette: a legfontosabb számukra az, ami „belülről jön”, és ha a zene, amit írnak és játszanak, sokaknak tetszik, akkor volt értelme az elmúlt közel tíz év munkájának. Elsősorban jó zenéket szeretnének írni a jövőben is, a FOO színpadnév viszont kihagyhatatlan lehetőség volt számukra arra, hogy akik nem ismerték őket, most – ha eddig nem, ezért – rájuk guglizzanak.

DSC_0706

A Fran Palermo csak most került rotációba a Petőfi Rádióban, bár régen még a HS7-ből ismert Takács Zoltán, alias Jappán mentorálasát is élvezhették, de akkor valami miatt ez nem sikerült. Számukra, mint minden ma aktív zenekar számára, nagyon fontos az online jelenlét, és bár klipet még egy számukhoz sem forgattak, a Sound Cloudon rengeteg pozitív visszajezést kapnak. Még külföldi rádiók is megkeresik őket, akik átveszik az anyagaikat. Ahogy kollégáik, ők sem tudatosan szervezik a médiajelenlétet: véleményük szerint annak köszönhető a kialakult arculatuk, hogy a csapat minden tagja multikulturális gyökerekkel rendelkezik, ezért a zenekarnak nem csak a zenei profilja sokszínű.

Az Esti Kornél-os srácok Réz György provokatív kérdésére elmondták: ők nem érzik magukat öregnek, nem sokat változtak az elmúlt 10 évben ­­– nem úgy a zenei trendek. Amikor ők indultak, 2006-ban, még az indie gitárzene volt a menő, nem a mostani „Coelho hip-hop”. Ami régen a 30Y volt, az ma a Punnany Massif, meséli Lázár Domokos.

DSC_0693

Ez után a külföldi vs. belföldi karrier, magyar vs. angol nyelv témája került elő: itt bekapcsolódott a beszélgetésbe Szalai Attila is, aki régen egy tehetségkutató zsűritagjaként ismerte meg a zenekart. Elmondta, hogy itthon addig nem lehet igazi közönséget építeni angol nyelven éneklő zenekarral, amíg leszinkronizálják a filmeket. Véleménye szerint ezeknek a zenekaroknak nincs valódi, értő közönsége itthon, ezért mennek ma a fent említett hip-hop bandák is.

Ezt igazolja az is, hogy szintén a beszélgetés moderátoraként jelen lévő kollégánk, Balázs Konrád Twentees nevű zenekara szintén most jutott be a Petőfi Rádióba egyetlen, direkt ezen teória alátámasztására magyar nyelven írt Boldogság Kht. című dalával. Joggal merült fel tehát a kérdés, hogy a Fran Palermo ír-e magyar nyelvű dalt. Henri szerint ez teljesen esélytelen, hiszen mint mondta: „ha lefordítanánk a szövegeinket ki kéne magunkat röhögnünk” amúgy sem értett egyet az előtte szólókkal, hiszen szerinte azért szép számmal akadnak ellenpéldák is, lásd az igen népszerű Ivan and the Parazolt. Már csak azért sem fognak magyarul énekelni, mert a zenekar szinte minden tagja többnyelvű, az ő anyanyelve például a spanyol. Ezen a nyelven szívesen írna szöveget, ahogy héberül is inkább dalolnának, mint magyarul. Szeretnének viszont külföldön befutni, de nem csak nyugat felé nyitottnak. A zenész elképzelhetőnek tartja, hogy akár Pakisztánban is fellépjenek, jelen pillanatban pedig egy olasz turnét szerveznek. Az Esti Kornélnál a külföldi karrier értelemszerűen fel sem merül, de pont azért, amiért a Fran Palermo nem énekel magyarul, nem énekelnek ők más nyelveken.

DSC_0782

A beszélgetés végére kiderült: ahogy a brandépítésben, úgy nyelvi kérdésekben is egyet ért a két zenekar, és nem akarnak eltérni a saját útjuktól csak azért, mert a zeneipari szakemberek javasolják.

A MHRS zeneipari beszélgetéseit a VOLT Fesztivál végéig minden nap megtalálod a Diákhitel Kávézóban, a fesztivál bejárata mellett 17 órától. Kényelmes párnákkal, árnyékkal és minden nap egy 5000 forinttal feltöltött fesztiválkártyával várunk titeket, melyet egy egyszerű játékkal nyerhettek el tőlünk.

Fotók: Dancs Enikő Bianka