Április 24-én a pécsi Martyn Ferenc Múzeumban megnyílt az Álom ihlette művészet – Chagall remekművei Pécsett című kiállítás, ami a világhírű művész bibliai témájú litográfiáit, az Odüsszeiához készült illusztrációit, a Párizsi Opera mennyezetfreskójának terveit, illetve a jeruzsálemi Hadassah Egyetemi Kórház zsinagógájának ablaküveg-terveit tartalmazza. A tárlaton látható 140 litográfia remek lehetőséget teremt betekinteni Marc Chagall alkotói munkafolyamatába, egyedi forma- és színvilágába. 

Az elmúlt években szomorúan tapasztaltam, hogy 2010 óta – amikor is Pécs Európa Kulturális Fővárosa volt – nem került megrendezésre nagyszabású kiállítás a városban. Amikor megtudtam, hogy Marc Chagall grafikái itt lesznek kiállítva, nagyon megörültem, s reméltem, valamilyen szinten be fogja tölteni a Szépművészeti Múzeum bezárása okán keletkezett űrt is. Tapasztalataim szerint a vidéken megrendezett grafikai kiállítások (például Győrött a Goya- vagy Szombathelyen a Dalí-kiállítás) gyakran teljesebbek és koncepciózusabbak, mint az országosan beharangozott fővárosiak. Éppen ezért nagy reményekkel indultam a Martyn Ferenc Múzeumba.

A kiállítás négy fő részből áll: az első két teremben a jeruzsálemi Hadassah Egyetemi Kórház zsinagógájába tervezett tizenkét ablakillusztráció szerepel. A koncepció a műalkotás születésének bemutatása, éppen ezért minden üvegablaknak három vázlata is ki van állítva. Látható egy tusvázlat, egy színvázlat és a kész terv. Chagall segítője, Charles Marq felfedezett egy új pigmentkeverési eljárást, amelynek köszönhetően nem volt szükség az egyszínű felületek ólommal való elválasztására, így egy-egy üveglapra bármennyi színárnyalat felfesthetővé vált. Ezt kihasználva Chagall aquarellszerű illusztrációkat tervezett, a képek nem tiszta színfoltokból, hanem egyes színek tónusaiból, több szín keverékéből állnak. Hogy érzékeltesse az üvegeken áteső fény lenyűgöző hatását, már a tervezeten is rendkívül élénk színeket használt: a teremben körbenézve az az érzése támad a látogatónak, hogy egy fauve festő kiállítására tévedt. Közelebbről megvizsgálva észlelhető a képek igazi értéke, amiben felfedezhetjük a líriai festőt. Az elnagyolt, szinte gyermeki állatfigurák mögött, a háttérben aprólékosan kidolgozott, buja növényzet látható; a messziről egységesnek tűnő vörös-zöld-sárga-kék háttérben apró pöttyök, precízen elhelyezett sötétebb és világosabb színfoltok tűnnek fel.chagall3690

Az élénk színű ablaktervek után az Odüsszeia-illusztrációk finomsága, föld- és pasztellszínei meglepően hatnak. Chagall értelmezésében Odüsszeusz útja nem más, mint a boldogság keresése, Odüsszeusz maga pedig az útkereső hős. Nem a viszontagságokat emelte ki a történetből, itt nem láthatunk háborgó tengert, veszélyes sziréneket, árulást és harcot, csupán idilli pillanatokat, amelynek csúcspontja Odüsszeusz és Pénelopé újra egymásra találása.

A kiállítás csúcspontjai a bibliai témájú litográfiák. Itt érhető tetten a modern művész: rendkívül dinamikus kompozíció, bátor színpárosítások és gyakran az absztrakcióig leegyszerűsített formák jellemzik ezt a sorozatot. Chagall istene a szerető isten, aki mindig a jó irányba tereli az embert, ennek megfelelően itt is könnyedség és idill sugárzik a képekről. Ami azonban ezeknek a litográfiáknak az előnye, az egyben a kiállítás hátrányává válik: a Párizsi Opera mennyezetfreskójának a tervei alulprezentáltak. A kitűzött cél – akárcsak az ablakillusztrációknál – itt is az alkotói munkafolyamat dokumentálása, ezeket a képeket azonban – lévén hogy részben egy térben vannak kiállítva – a negyven bibliai témájú litográfia mind mennyiségre, mind minőségre elnyomja.Solomon.jpg

Összességében a kiállítást abszolút hiánypótlónak tartom, s úgy gondolom – a kisebb szépséghibák ellenére is –, a Pécs környékieknek, Pécsre utazóknak, Chagall-rajongóknak és a finom, lírai hangvételű, aprólékos képek szerelmeseinek kötelező megnézniük. Valószínűleg nem mostanában lesz alkalmunk a közelben személyesen is megcsodálni az örvényszerű kompozíciójú Salamont, a kétarcú Dávid és Betsabét vagy a Mózes-ábrázolásokat.

A kiállítás október 31-éig tekinthető meg a pécsi Martyn Ferenc Múzeumban. 

(A képek a www.masterworksfineart.com oldalról származnak.)