Ez a boncasztal majdnem oly szürreális, mint a Lautréamont gróf által elhíresült szállóige tárgyai. Viszont itt a boncasztal szimbolikus, hiszen a művész „vásznát” jelképezi; mégpedig Kocsis László grafikusművészét, kinek közel egy időben négy különböző helyszínen nyílt tárlata. Három egyéni kiállításnak Debrecen városa ad otthont, egy utazó tárlaton pedig a Maticska Jenő Alkotó és Képzőművészeti Kör művészeivel közösen állít ki, az Alkotókör tagjaként.

Ablakban, 'Lélekfúga'

A grafikai hordozó Kocsis László által változott boncasztallá, mert művei által újra játszik velünk, de már nem pusztán az általa megteremtett modulokkal, hanem a mögöttük megbúvó teoretikus képzetek segédletével is. Ízekre boncolja mind az emberi belsőt, mind pedig az azt szemlélőt, ki megoldást remélve tekint minderre, de csapdában találja magát.

Márpedig itt a várható „vizuális szellemvasút” élmény miatt is érdemes beleesni a grafikus által felállított csapdába. Ízelítésképp, vagy, mondjuk úgy, bátorsághozóként, itt egy kis betekintéstöredék a galériák terébe. A négy kiállítás közül a ScanoMed Hallban Metszet címmel 14 év grafikai anyaga látogatható. Az akkor még San Franciscóban és a Közel-Keleten élő s alkotó Kocsis László modern és autentikus kultúrák ihlette műveitől egészen napjainkig terjed a skála. Az itt kiállított alkotások egy részét a nagyközönség korábban már láthatta, de így tematikus egységben eddig nem kerültek bemutatásra. Kocsis László korai művei még erős vizualitáshordozók, melyek moduljaikkal nyers provokatívaként demonstrálnak az épp rájuk szabott kiállítótérben. Némely motívum szinte túlburjánzva várja, hogy szemlélője mikor téved el bonyolult rendszerében, mások érzéki finomságukat vegyjelekbe és műszaki rajzok elemeibe burkolják. Figyelem! Szó sincs a puszta szép reprezentációjáról, a „valós képkockák” olykor arcul ütnek; máskor nyugtalanító szépségükkel próbálnak leplezni valami olyat, amit szívesen takargatunk a külvilág árgus szeme elől. A Kocsis László-grafikák tudják magukról, hogy nem divatosak, de ők így akarnak és tudnak hódítani; a különös iránt vonzódót azonnal, az eleinte fanyalgó, szemöldökvonogató szemlélőt pedig kíváncsivá téve a folytatásra, vagy némi időre visszavonulásra kényszerítve, de semmikképp nem hagyatva a determinált lenyomat nélkül. Kocsis László saját parafrázisában is elutasítja a művészet és a populáris agora lehetséges fúzióját: „.. maga a művészet is mozdul, változik és leköveti a befogadó közeg igényei. Van, amelyik önvizsgálat nélkül mutálódik, prostituáltként kiszolgálva a piac egyre harsányabb igényeit.”

Bronz arc-mámor , 'Lélekfúga'

A Méliusz Juhász Péter Könyvtár (Benedek Galéria) Lélekfúga és a Libri Könyváruházban található Cafe Frei Elengedéscímet viselő tárlata a legfrissebb műveket vonultatja fel, melyek már az említett modulrészletekkel karöltve egy mélyebb koncepcióval átszőtt kalandra invitálnak, ahol semmi sem az, aminek látszik. A Könyvtár atmoszférájában szinte „anatómiai” részletességgel követhetjük nyomon a hallás keletkezését; máshol felbukkan egy igéző szépségű női arc, szemében a végzet asszonya tekintetének veszélyes csillogása; vagy épp az ablakhoz tapadó férfi portréját láthatjuk, mely mögött ismert történet bontakozik ki, s a Ragyogás című filmben a Jack Nicholson által megszemélyesített karakter alteregójára ismerhetünk benne. Kocsis László „fúgája” a lélek egy mikronagyságú momentumát, egyfajta darabokra boncolt érzettöredéket jelenít meg, melyet nem lehet idősíkban kifejezni, mert mindeközben alakjai is illékony modulokra bonthatók, majd újra egyesíthetők a vele szemben álló befogadó nézőtávolságától függően.

A megőrülés előtti utolsó törtpillanat, 'Lélekfúga'

„A krízispontokba sűrűsödött ábrázolható érzéspillanatokat szeretném megragadni. A megőrülés előtti utolsó törtpillanat című képen a viszonylag nyugodt arcon átsejlik az a fajta rejtett feszültségáram, amelynek egy türtpillanattal későbbi felszakadása a totális őrületbe kergeti tulajdonosát. A kirobbanni készülő feszültséggel terhelt nyugalom.” (Kocsis László)

Más alkotások pedig, mint a Nagyon súlyos térdsérülés, lazítva az érzetileg fajsúlyosabb tartalmú művek során, finom cinikus humorral közvetítenek apró, éles kritikát a szociokultúra irányába.

Hallás, 'Lélekfúga'

A Cafe Frei Elengedés tárlatának grafikai anyaga már meditatívabb szférába hívja a műkedvelő látogatót, de tematikáját tekintve nem kevésbé könnyed, mint az „elengedés” maga. Talán Kundera elviselhetetlen könnyűségét hordozza magában. Regenerációja olykor tud hosszadalmas és fájdalmasan szorongató lenni, máskor pedig felszabadítóan egyszerű, akár egy papírrepülő útra bocsátása. Emlékekkel, ismerősnek tűnő szituációkkal szembesülhetünk a képek történeteit „hallgatva”. A kartonon darabokra tépett fotó. Szemünk által „összeragasztva” kibontakozik egy női arc, mely rég oly kedves, s féltve őrzött volt; most egy új, hálátlanabb szerepben kel életre a grafikus tintájából.

Csak óvatosan, halkan megjegyzendő: érdemes élni a mindkét helyszín nyújtotta páratlan lehetőséggel, hogy a grafikák által született új gondolatiságot, élménygazdagságot vagy fáradalmakat az irodalom szférájába áthelyezzük, s belelapozva elmélyüljünk egy-egy könyv adta intim közegben.

A kulturális zarándoklat utolsó, de igen jelentős állomása a Maticska Jenő Alkotó és Képzőművészeti Kör utazótárlata, melyen az Alkotókör tagjai – köztük Kocsis László grafikusművész – mutatják be képzőművészeti alkotásaikat Tiszta forrásból címmel. A Nagybányán alakult Alkotókör kiváló hazai és külhoni művészek csoportja, mely termékeny művészeti jelenlétével gazdagítja a kultúra állandóan szomjazó szféráját. Célja pedig valóban nemesi: a modern magyar alkotóművészet felkarolása. Két kiváló tagjuk, Kerékgyártó Kálmán és Keresztúri Mária költők pedig keresztszülei a „moduláris grafika elnevezésének”.

Elengedés, 'Elengedés'

A kínálat igazi ínyenc kultúrmenü, érdemes belekóstolni a különböző helyszínek és tematikák adta felszabadítóan szórakoztató vagy mélységekbe rántó érzetekbe, találkozni izgalmas szépségű rejtélyes nőalakokkal és betekinteni Kocsis László moduláris grafikai boncmester alkotásaiba, melyek átfogó képanyagát és fanyar frissességgel beoltott esztétikát hordozó teóriáit így együtt még nem volt alkalom szemlélni.

Metszet – Scanomed Hall, /Nagyerdei körút 98./ november 26 – feb. elejéig meghosszabbítva
/14 év grafikai anyaga San Franciscótól a 2014-ben készült képekig./
Lélekfúga – Méliusz Juhász Péter Könyvtár, december 2-január 9-ig.
Elengedés – Libri Könyváruház – Cafe Frei, december 7–január 16-ig.
Tiszta forrásból – A Maticska Jenő Alkotó és Képzőművészeti Kör csoportos utazótárlata, most a harmadik helyszínen, Kabai Művelődési Központ, december 2–december 19-ig