A 2014-es VOLT fesztivál második napján tovább folytatódott a Majdnem Híres Rocksuli és lapunk beszélgetéssorozata a Diákhitel színpadon, melynek vendége ezúttal Eckü, a Hősök frontembere volt, aki saját szövegein túl arról is mesélt, hogyan fejlődött a hiphop marginális irányzatból nagy multicégek által szponzorált, milliós letöltéseket produkáló branddé.

_DSC0790

A rapben mindenek előtt a társadalomkritika fontos, és az, hogy témává tegye azokat a problémákat, amik körülveszik a közönséget. Ecküt, hiába járt reáliskolába, mindig is ez érdekelte, ezért kezdett már tizenéves korában rapszövegeket írni. A versírás soha nem érdekelte, ugyanakkor fontosnak tartja azt, hogy szövegei igényesek legyenek. Szerinte egy rapszöveget sikeressé a választékos szókincs és az egyedi rímek teszik, mert a közönség valójában ezekre kíváncsi. Véleménye szerint nem szabad alább adni, lebutítottba elmenni, hiszen az egész műfaj a frappáns dumákra és nem az elcsépelt kiszólásokra épül. Példaképei, a magyar hiphop kultúra megalapozói is így csinálták már a kezdet kezdetén, pl.: az Animal Cannibals és Benszki fater is, de a ma futó zenekarokat is ez teszi híressé.

_DSC0786 (1)

Mint megtudtuk, a rapper az otthon magányába zárkózva, repülőgép-üzemmódban írja készre a mobilján lejegyzetelt szövegeket, majd ha megvan, kinyomtatja és megtanulja őket. A rap tipikusan olyan műfaj, ahol előbb van meg a szöveg és csak utána a zene, itt nincs mód arra, hogy halandzsa szövegekre húzva szülessenek meg a számok.

 

Eckü nemcsak szövegírója, frontembere, de menedzsere is a Hősöknek. A beszélgetésből kiderült, nemcsak művészi szempontok szerint vezeti az együttest, de legalább olyan fontosnak tartja azt is, hogy értékesíteni tudja az általa felépített, jól működő brandet. Pontosan tudja, milyen korosztálynak játszik (ezek a 15-25 év közötti fiatalok), és hogy a közönség milyen csatornákon fogyasztja a Hősök zenéjét. Mint elmondta, ezért néha négy felé kell szakadnia, de így ő irányít, és csak azokat a kampányokat vállalja el, amit szerinte érdemes elvállalni.

A zenekar figyeli az átalakuló piacot és az új zenehallgatási szokásokat is. Külön kiemelte, hogy a Hősök számára mennyire fontos a Youtube-jelenlét, hiszen a mai közönség már elsősorban onnan hallgat zenét. Ugyanakkor nem tartja nélkülözhetőnek a lemezkiadást sem, hiszen mint elmondta, a törzsközönségük igényli azt, hogy a zenekartól kézzelfogható tartalmat is kapjanak, de ezeknek inkább már csak relikviaértékük van, hiszen másfelől a megjelenés pillanatában már elérhetővé kell tenni a számokat az összes internetes zeneboltban is.

_DSC0807

Eckü elmondta, sokan küldenek neki szövegeket meghallgatásra. Ezek alapján azt szokta tanácsolni a kezdő rappereknek, hogy ne legyenek közhelyesek, és olyan témákról írjanak, amit a nagyközönség is megért, nem csak a szűk környezetük (ne legyen benne az ilyen haver meg az olyan bácsi). Ugyanakkor azt is elmondta, ha most kezdené nulláról, az első két albumát biztos nem adná ki, mert tele lennének hibákkal. És a gáz dolgok hamar elterjednek, az internet pedig nem felejt, mint mondta: nem lenne „tudod a srác, aki fent volt subán”.

 Ezért kell még a siker mellett is tervezni és a jó vágányon tartani a zenekart. A Hősöknek jelenleg másfél éves projektjei vannak. Most a nyáron több cég reklámkampányában láthatjuk őket viszont, és új lemezzel is készülnek.