Bodrogi András BoZaN már a 80’-as évek óta jelen van a zeneiparban énekes-dalszerzőként, KID néven jelent meg szólóalbuma, előzenekaroskodott az AC/DC előtt és tucatnyi produkcióban szerepelt közreműködőként. Manapság azonban nem ezek a legfontosabbak a neve kapcsán. Újmédia-menedzserként és YouTube-szakértőként tevékenykedik évek óta, így dolgozott már kiadónál, fontos felépítője volt a legnagyobb hazai online disztribúciós cégnek (WM Music Distribution), vezetett saját tanácsadó céget is.  Jelenleg gőzerővel készül a csütörtökön induló, Majdnem Híres Rocksuli által szervezett „Zene és YouTube” kurzusára, ahol oktatóként adja tovább tudását az érdeklődőknek.

Bodrogi Bozán András

 

 FÉLonline.hu: Miért hasznos kihasználni a YouTube-adta lehetőségeket?
Bodrogi András: Az elmúlt években érezhetően egyre többet hallunk a YouTube-ról, egyre több videótartalmat találunk róla mindenhol. Elképesztő mennyiségű ember használja világszinten, extrém adatok találhatók a népszerűségéről és a videók nézettségéről. Akik kreatívak, és rendelkeznek olyan tartalommal amihez a jogai köthetők, azoknak mindenképpen érdemes kihasználni ezt a felületet. Nem csak a bevételek miatt: ez egy remek eszköz PR-és marketingkommunikáció lefolytatására is. Egy optimalizált csatornával rengeteg mindent el tudunk érni, akár lehet egy saját, online TV-csatornánk is. Ezt a rendszert mondhatni lúzerség nem kihasználni 2014-ben.

FÉLonline.hu:  Hogy tudja kihasználni ezeket a lehetőségeket egy olyan zenekar, aminek például csak két videoklipje van?
B.A.: Látni lehet azt, hogy a zeneipar egyre inkább átalakul és nem is nehéz, hanem változó helyzetben van. Megváltozott az is, hogy miből tudnak a zenészek bevételt generálni – egyértelműen látszik, hogy a digitális irányba halad a zenék értékesítése és hangfelvételekből befolyó bevételek aránya. Az online értékesítésnek sok formája van, ebben a YouTube kiemelkedő szerepet kap. Újkeletű dologról van szó, ez egy alig két éve létező lehetőség. Elmondható az is, hogy a videótartalmakra nagyjából úgy kell gondolnunk, mint régen a CD-re – egy jó értelemben vett termékként.
Hogy mit tud csinálni egy fiatal zenekar, akinek két videoklipje van? Lehet, hogy sokat, mert ez a két videó lehet annyira nézett, vagy játszhatják annyit a rádiók, hogy annyi megnézett percet generál a YouTube-on, ami – ha elindította a zenekar a bevételszerzést – akkora összeg, ami egy nagyobb zenekar számára sem elhanyagolható.

A Zene és Youtube kurzus bemutatása – természetesen YouTube-on!
FÉLonline.hu: Hogyan lehet elindítani a bevételszerzést?
B.A.: Ennek több útja és módja van. A saját csatornádon is el tudod indítani, de ezt csak akkor ajánlom, ha a zenekar mellett vagy azon belül van olyan ember, aki az egész rendszert átlátja és tudja azt, hogyan kell optimalizálni a csatornát és a tartalmat, és körülbelül egy évre előre rendelkezik egy stratégiával arról, hogy milyen tartalmakat hogyan és mikor oszt meg a zenekar. Ehhez szét kell tanulnod és képezned magad.
Sokkal optimálisabb megoldás mondjuk zenére, ha keresel egy olyan partnert, aki arra van szerződve a Google-lel, hogy a te hangfelvételeid, dalaid kapcsán bevételeket szerezzen a videócsatornádról. Ők ebben segítenek, egy bizonyos százalékot kapnak érte cserébe, ennek ellenében azonban megcsinálnak sok mindent, amit amúgy (magadtól) meg kellene tanulnod. A saját magunk képzése ezen a területen még egy Google partner használata mellett is elengedhetetlen. Az ingyenesen is elérhető, a Google által összeállított „Music Playbook Guide” például mindenképpen egy ajánlott olvasmány.

Akkor ha egy zenekar nem akar foglalkozni ezzel, akkor nincs más dolga, mint találni egy partnert és élvezni, hogy dől a pénz?

B.A.: Nem teljesen. A tartalmakat attól még le kell gyártani, új termékekkel kell előállni és felépíteni azt, hogy hogyan tudsz minél vonzóbb és érdemesebb módon kommunikálni a videóidon keresztül. Erre számtalan példát lehet hozni, például a Daft Punk a legutóbbi lemezének megjelenését több promóvideó előzte meg, de itthon ugyanezt megcsinálta Karányi is. Sokan élnek olyan trükökkel is, hogy a hivatalos klipmegjelenés előtt csak egy szövegvideót raknak ki, de akár csinálhatunk „megtanítom a dalomat gitáron”-típusú tartalmakat is, vagy akár színfalak mögötti történeteket tölthetünk fel, számtalan lehetőség adott. Elő kell szedni mindenféle kreatív erőt, ami egy produkcióban rejlik. Ma már olyan eszközök érhetők el, amikkel nagyon gyorsan és költséghatékonyan állíthatunk elő sok mindent. Könnyen hozzáférhető egy jó kamerával felszerelt telefon vagy egy számítógépes vágóprogram.

GroundVideo010

 

FÉLonline.hu: Gyakran hangzik el a témával kapcsolatban az „optimalizáció” szó. Mit takar ez pontosan?

B.A.: Ennek az a lényege, hogy a csatornánk jellegét hozzáigazítsuk a zenekarunk brandjéhez. Például egy új lemeznek van egy vizuális megjelenése is, a borító képét rátehetjük pólóra, de ugyanúgy a csatornánk kezdőoldalára is. Fel kell öltöztetnünk a saját csatornánkat megfelelő színű és formájú betűkkel, designokkal, bélyegképekkel, ikonokkal. Meg kell fogalmazni releváns szöveges leírásokat, vagy pakolhatunk a videók végére záróképeket… csomó olyan eszköz van tehát a YouTube-on, amivel az optimalizációt elvégezhetjük, ezáltal például könnyebben eladhatunk CD-t, pólókat, bármit.
Az optimalizáció másik része a videóoptimalizáció, ami a megtalálhatóságot és a felfedezhetőséget segíti. Videók millióiból kitűnni nagyon nehéz, de a YouTube-on belül erre is vannak metódusok és technikák, például kulcsszavak, kifejezések használata a címben és a leírásban, címkézés, satöbbi.

FÉLonline.hu: Tehát a partnercégek csak a bevételszerzést teszik lehetővé, minden mást magunknak kell elvégeznünk?
B.A.: Részben igen, de ezek egymást erősítő folyamatok. Ha te releváns információkkal címkézed vagy látod el a videód, akkor relevánsan célzott reklámokat is kaphatsz rá. Erre egy példa: ha egy focicipőt szeretne valaki reklámozni YouTube-on, akkor nyilván olyan videókon szeretne megjelenni, amelyeknek foci a témája. Honnan jön rá a rendszer, hogy egy reklám ehhez a témához tartozik? Egyrészt a csatorna kategóriájából, ami optimálisan „sport”, a videó elnevezéséből, amelyben benne van pl. egy focicsapat vagy híres játékos neve, a leírásban az, hogy a tartalom a labdarúgáshoz köthető, és olyan címkékkel van ellátva, mint „foci”, „futball”, „sport”, „Messi” – bármi, ami a témához kapcsolódhat,de emellett hitelesen is írja le a videó tartalmát. A reklámok így találják meg a releváns felületeiket. A partnerek tehát érdekeltek abban, hogy olyan csatornáik legyenek, amik optimálisan vannak feltöltve és futtatva a rendszerben.

FÉLonline.hu: Igaz-e a legenda, hogy ha elindult valakinél a bevételszerzés, akkor az minden megtekintés után egy forintot kap?
B.A.: Ez egy szörnyű legenda volt. Ez egy szörnyű legenda volt, egy bulvármagazinban jelent meg, Majka tízmilliós nézettsége kapcsán. Telefoncunamit indított felém, sokan kérdezgették, hogy „hol van a pénzünk”, meg ilyenek.  Nem, ez nem így működik. Nem is a megtekintések száma a legfontosabb. Leginkább a megnézett percek és a csatornán eltöltött idő számít. Ha egy nézettség egy forintot érne, akkor a YouTube kb. egy perc alatt zárná be a boltot, ez fenntarthatatlan lenne.

 

Ha mélyebben is érdekel miként tudsz bevételt termelni a YouTube-on, a Majdnem Híres Rocksuli rendezésében a Google Ground-on a Zene és YouTube elnevezésű kurzuson bővítheted tudásodat 2014. június 5-6-án.

Portré: Nagyillés Szilárd

​Google Ground kép: Burszán Sándor