Nem hívőt és hívőt szembeállító darabbal találkozhatunk a Noir Színház előadásában, amely az Agnes, Isten báránya (Agnes of God) címet viseli. A történet egy zárda falain belül játszódik, ahol megszületik, majd tisztázatlan körülmények között meghal a fiatal apácalánynak, Agnesnek a kisbabája, így pszichiáter bevonásával keresik az apát és a gyermek gyilkosát is.

_DSC0117

John Pielmeier darabját a Noir Színház vitte színre a Spinoza Színházban, Iványi Árpád rendezésében. A kamaradrámában Agnest Fekete Réka Thália, Miriam nővért Andai Györgyi, Martha Livingstont pedig Boldizsár Tünde alakításában láthatjuk.

A történet főhőse, Agnes, egy zárdában hozza világra gyermekét, a babát azonban holtan találják, ezért gyilkossági ügyben nyomozni kezd a rendőrség egy pszichiáter bevonásával, akinek feladta Agnes elmeállapotáról döntést hozni. A lány saját elmondása szerint nem emlékszik sem arra, hogy ki az apa, sem arra hogyan halt meg a baba, és még afelől is lehetnek kétségeink, hogy tiszta-e számára, hogyan is lett terhes. Az egyfelvonásos darabban a nyomozás menetét követhetjük elejétől a végéig.

Martha, a pszichiáter már az első jelenetben feltűnik, és azonnal kérdésekkel bombázza a naiv és tudatlan Agnest. Marthát kezdetben az igazság utáni vágy hajtja, azonban egyre fontosabbá válik számára a lány megmentése és „felvilágosítása”. Agnes ugyanis olyan, mint egy gyerek, aki ártatlanul rácsodálkozik a világra, és semmit nem tud annak működéséről. A lány vakon, szinte mániákusan hisz Istenben, kizárólag ő létezik számára, és tetteivel csak neki akar megfelelni; Martháról azt feltételezi, hogy el akarja őt szakítani Istentől. Agnes tudatlanságának egyik oka Miriam nővér, aki nem akarja felvilágosítani, és így megingatni hívő világképében a fiatal apácát. Ezekből már bőven kiderül, hogy a három női karakter élesen különbözik egymástól. Martha a világi, racionális szemléletű típus megtestesítője, aki csak a kézzelfogható dolgokban hisz. Miriam nővér – középkorú apáca és zárdavezető – konzervatív és szűklátókörű nő annak ellenére, hogy a cselekmény folyamán megtudjuk róla, hogy korábban házasságban élt és gyerekei is vannak.

_DSC0061

A nyomozás feszültsége és rejtélyessége Agnes történetére korlátozódik csupán, kisebb hangsúlyt kap a Martha és Miriam nővér között húzódó vallási és világnézeti különbségeken alapuló feszültség. Miután Miriam színt vall múltjáról, kiderül, hogy istenhite ellenére a csodatételekben is egyre kevésbé hisz. Agnes azonban új reményt és kapaszkodót jelent számára, ezért is akar minden nyomot eltüntetni, amely kétségbe vonná a lány ártatlanságát. El akarja hinni, hogy Ágnessel valóban valami földöntúli történt, hiszen néha még stigmatikus jeleket is produkál (sőt levitál), aminek az előadás zárójelenetében a nézők is szemtanúi lehetnek.

A cselekmény egy helyszínen játszódik egyszerű, puritán díszlettel és jelmezekkel, amik jól adják vissza a kolostor zártságát. A kolostori hangulat érzékeltetésére sokszor hallhatunk egyházi aláfestő zenét, ez a kissé hatásvadász hangzás helyenként feleslegessé, elcsépeltté válik. Ezek a dallamok leginkább a jeleneteket, váltásokat átkötő szakaszokban csendülnek fel, amelyek olykor belógnak a szöveges részekbe is, így néha fülelni kell, hogy az első mondatokat is megértsük. A darabban nem túl mozgalmas a cselekmény és emiatt inkább a dialógusokra helyeződik a hangsúly, de a párbeszédek sem adnak nagy lendületet a darabnak lassúságuk és túlbeszéltségük miatt. A színpadi szűk térben a néző a színész minden apró rezdülését érzi, minden gesztus felnagyítottá válik, ezért a színészek intenzív játéka helyenként zavarba ejtő lehet, főleg Fekete Réka Thália esetében: a kockacukornyi színpad miatt ugyanis nagyon közelről láthatjuk gyötrődéseit, amelyek a kevésbé edzett színházlátogatókat feszélyezhetik. Ugyanakkor ezt pozitívumként is értékelhetjük, hiszen a közelséggel kizökkentik a nézőt kényelmi pozíciójából.

Nemcsak az egyházi és világi szemléletek problémáit, nézeteit veti fel a darab, hanem felteszi a megválaszolhatatlan kérdést, hogy léteznek-e szentek a mai világban. Agnes vajon lehet-e szent, vagy csupán egy tiszta, mélyen Isten-hívő lány, esetleg bolond?

A körülbelül egyórás előadás végére nem kapunk egzakt válaszokat arra, hogy léteznek-e csodák vagy szentek. A kérdések megválaszolatlanok maradnak. De még azt sem tudjuk eldönteni, hogy az alkotók melyik oldalra teszik le voksukat, már amennyiben szkeptikus nézőként hitetlenül nézzük Agnes tenyerén lévő, Jézuséhoz hasonló vérző sebeket.

A képek forrása: http://agnesistenbaranya.blogspot.hu/