Mivel az Isten Háta Mögött mostanában a meglehetősen ritkán koncertező zenekarok közé tartozik, minden alkalom felértékelődik. Idén tavaszra azt találták ki Pálinkásék, hogy dupla koncertet adnak a GMK-ban, egy lányosat és egy fiúsat. Sejteni lehetett, hogy túl sok hangulatbeli különbség nem lesz a kettő között.

IMG_4262

A Gozsdu Manó Klub pincéje kimondottan szűkös egy olyan népszerűségű zenekar számára, mint amilyennek az Isten Háta Mögött mondható. Persze a fesztiválkoncertek, illetve a nagyobb színpaddal és tánctérrel rendelkező tágas belső terek után ad némi intimitást az előadásnak a sok ember kis helyre történő bezsúfolódása. Emiatt viszont akadnak olyanok is, akik egyszerűen kiszorulnak a GMK koncertterméből.

Bár amikor borítékolható a nagy érdeklődés, nem árt előre jegyet szerezni. Mint ahogy időben érkezni sem, mert mint kiderül, a hazai klubélet közismert lazaságához képest itt és most a kezdési időpontok katonásan szigorúak. A dalok válogatása már kevésbé szabálykövető, de valamennyire azért érezhető a koncepció: a csajos esten eljátszani az érzelmesebb és lassabb tempójú számokat, a fiús esten meg a keményebbeket és a zúzósabbakat.

IMG_4296

Akadnak azért mindkét koncerten elhangzó dalok is, és a határokat már ez a néhány kötelező darab elmossa, arról nem is beszélve, hogy a metál-, stoner- és grunge-elemekből építkező, izgalmas, alternatívba hajló szövegvilágú Isten Háta Mögött esetében legalább ötpercenként elszabadul a pokol. Hiába kereszteli el a zenekar az elején lusta stoner estnek a lányos koncertet, a Tipikus árvajelleg, a Vízöntő vagy a Közelítő távolító után nehéz lenne elhinni, hogy a srácok visszafogják magukat.

KIS_6603

Kapunk azért csemegéket is, az Élettét-elmélet elejét Pálinkás Tamás énekes-gitáros gyakorlatilag költőként szavalja el, a rendhagyó előadásmód akár slam poetry-stílusparódiaként is értelmezhető, és előkerül a Nehéz a szívem című nóta, a Voga & Turnovszky duó nyolcvanas évekbeli slágere. Miközben Hortobágyi László a dobok mögül előrejön szintetizátorozni, a zenekar állandó vendége, Pap Dávid, azaz Page ugrik be a helyére, és a Jósolni bélből is ebben a felállásban hangzik el.

KIS_6635 KIS_6581

Ha már a személyi kérdéseknél tartunk, meg kell említeni, hogy a nemrég távozó gitárost, a többnyire Angliában tartózkodó Sándor Dánielt házon belül pótolta a zenekar: az eredetileg basszusgitáros Egyedi Péter váltott hangszert, és kezdett el négy helyett hat húrt pengetni a próbákon. Így viszont az ő posztjára kellett egy új ember, akit a tagok Studt Bálint személyében találtak meg, így most az ő debütálásának is tanúi lehettünk.

IMG_4269 KIS_6604

Elhangzik még többek között a Tavaszi nemződüh a női est koncepciójába tulajdonképpen jól illeszkedő soraival („kérve kéri tőlem az egész számmal osztható férfias kinyilatkoztatást”), A leányzó fekvése pedig a koncert szellemének megfelelően talán leginkább érzékeny IHM-dalnak tekinthető („ez a lány csak annyit kér, hogy ne nagyon lépj rá”). Utóbbit hosszú jammelés követi, amiből viszont hiányzik mindenféle finomkodás.

KIS_6568

A fiús est hangulatát tekintve nem sokban tér el a csajostól – hogy mást ne mondjunk, lányokat itt is szép számmal látni a közönség soraiban –, és ahogy előre tudtuk, a dalok között is van némi átfedés (Tipikus árvajelleg, Jósolni bélből, Élettér-elmélet, Vízöntő). Az olyan számok, mint az Alig akarom, az Eszem éjjel és baglyot vagy a Sötétség herczege viszont változatosságot jelentenek. Utóbbi dal létjogosultságát a frontember azzal indokolja, hogy ha a Tankcsapdának lehetett Tankcsapda című száma, akkor az IHM is megengedheti magának azt a sort, hogy „Késsel a kézben állok az Isten háta mögött”.

KIS_6648

A különleges alkalom lehetőséget ad az összes nagylemezről történő, ritkábban játszott dalokat is előkereső válogatásra, a duplakoncerten elhangzó számok címét pedig még hosszan lehetne sorolni. Pálinkás úgy érzi, hogy erre a két estére a saját tribute-zenekarává változott az IHM, amely azonban még így is annyira duzzad az energiától, hogy az öreguras nosztalgiázás lehetősége fel sem merül.

Fotók: Halász Gergő, Kiss Ákos