A Szatyor Bár és Galéria Budapest egyik kiemelkedő művészkocsmája. A hely ars poéticája, hogy a bohém, fiatalos kulturális élet részévé váljon. Aktuális kiállítása a Terepszemle, amelyet február 12-től április 6-ig tekinthetünk meg.

fa

A Terepszemle ennek következtében szorosan kapcsolódik a hely vonulatához, ahol a művészek a mostani kiállításon a dioráma fogalmát kortárs felfogással közelítik meg a képzőművészetben. A dioráma alapjelentésében modellezést-makettezést jelent, melynek segítségével tájat, jelenetet, történeti eseményt három dimenzióban tudunk bemutatni. A kiállító művészek, Bánfi Brigitta, Boros Mátyás, Dér Adrienn, Horváth Judit, Nagy Benjámin és Papp Ramóna a makettezéshez használt figurákat, szabvány tárgyakat úgy válogatták össze, hogy egymáshoz nem kapcsolódnak, de egészként nézve mégis formai és elemi hasonlóságot mutatnak.

Mikor úgy döntünk, hogy elmegyünk és megtekintjük a Terepszemle kiállítást, a Szatyorba belépve a helyiséget két részre tudnánk osztani. Míg az emeleten egy modernista hangulatú galériát tekinthetünk meg különböző méretű és színű garnitúrákkal, addig a lenti bár ennek az ellentéte egységes asztalokkal és székekkel. A kiállításon jobbról balra haladva elsőként Horváth Judit alkotása tárul a szemünk elé, amely a Felhőszelídítő nevet viseli. A művész szerint ez egy olyan doboz-objekt, amely háromdimenziós mibenlétének köszönhetően több történetet mesél el. A makettben szereplő személy, aki a felhőt igyekszik elfogni, egy lehetetlen feladatra vállalkozik. Ezt erősíti a dobozon kívüliség, a felhő megfoghatatlansága.

felhoszelidito

A következő dioráma címe Családmodell, amelyet Bánfi Brigitta készített. A Családmodell az alkotó szerint egy (ős)robbanás, ami valaminek a kezdete és vége is egyben. A kiállítás szerkezetét a kiállító édesapjának hobbija, a modellezés ihlette. Dér Adrienn alkotását, a Labirintust három szempont szerint alakította ki: megjelenik benne a klasszikus labirintus formai hagyománya, a lelki vívódások bartóki kettősége (A kékszakállú herceg vára), valamint játékként a zsugát zárja dobozba.

Mikor először néztem ezt az művet, önkéntelenül az Alice Csodaországban jutott az eszembe a Szív királynővel, aki ebben az alkotásban a kártyavár közepén vár. Azonban továbbgondolva egy olyan doboz tárult a szemem elé, amely egy ember emlékeit, gondolatait örökíti meg; ahol a doboz a mások elől elzárható egyéniséget ábrázolja.

labirintus

A soron következő alkotás Boros Mátyás Foltok című munkája, amelyben fontos szerepet kap a fa, mely egy személyes, gyerekkori élményt elevenít meg. Ez a térbeli tájelem szerepel az előtérben, mely egy fára hasonlító háttérrel olvad össze amorf emlékfolttá. És valóban! Ha elmerengünk az alkotás előtt, olyan érzésünk támad, mintha a valós makett-fa egy álombeli emlékké változna.

Papp Ramóna diorámájának címe Temető, amely az alkotó személyes élményét jeleníti meg. A szoba kialakítása egykori lakójának ízlésvilágát tükrözi, emléket állítva tulajdonosának. Szembeötlő, hogy csak egy sírnak nincs fedele: talán e sírbeli ember volt a szoba lakója.

temeto

A Terepszemle utolsó kiállítási darabja Nagy Benjamin Isten gyűjteménye című diorámája. Az Isten gyűjteménye hasonlít egy lepkegyűjteményhez, ahol a fából faragott méretarányos repülők egy-egy ismertebb repülőgép-szerencsétlenséget szimbolizálnak, mintha egy nagyobb hatalom konzekvensen gyűjtené őket sorba.

Amennyiben a kiállítás célja a diorámára mint képzőművészeti műfajra való figyelemfelhívás volt, abban az esetben az alkotások elérték a kívánt hatást. Én csak azt tudom javasolni, ha Budán jár az ember, mindenképp látogasson el a feledhetetlen hangulatú tárlatra.

A kiállítás 2014. április 6-ig tekinthető meg a Szatyor Bár és Galériában. 

A fotókat a szerző készítette.