Újraértelmezte a supergroup fogalmát a Dirty Flow Club – ez alkalommal nem a világ stadionjait megjárt zenészekből, hanem hazai underground nevekből állt össze egy tizenhét fős formáció. A nemrég megjelent lemezen olyan személyek szerepelnek, akik  tucatnyi ismert és elismert itthoni csapatban játszottak, vagy játszanak jelenleg is, mint például a Zagar, Yonderboi, Turbo, vagy az Irie Maffia. Az A38-on tartott lemezbemutatón rázúdították a közönségre a flow-élményt, bemutatva az összes dalt, ami két év alatt készült a szerelemről és szakításról szóló debütáló lemezre.  

DSC_5489

Az est remek felvezetése volt az Amoeba koncertje, akik ugyanolyan magabiztossággal játszottak elszállós jazzt, mint reszelős drum and bass-t. Hasonló koncepcióval találkozhattunk a Dirty Flow Clubnál is — nem volt egyszerű megemészteni, hogy egy bő egyórás koncert alatt öt énekes fordul meg a színpadon, de ennek a produkciónak pont ez adta meg  a varázsát. Két kezünkön nem lehetne megszámolni, hány stílust ötvözött a DFC. Itt-ott kissé meg is szédített a túlzott eklektika, de kétségtelenül élmény volt látni, ahogy egyik stílust csúsztatják a másikba. Ha  néha el is vesztem az összevisszaság zavarában, rádöbbentem, hogy pont ez az, amit élvezni lehet ebben a zenében. Valahogy így nézhet ki az, amikor magyar Radiohead-kedvelő zenészek összeállnak, és gátlástalanul alkotni kezdenek.

A koncert után Szőcs Gergő dobos-zenekarvezetővel beszélgettünk a munkafolyamatról, tapasztalatokról és elképzelésekről.

Hogy-hogy ilyen sokan vettek részt a lemez elkészítésében? Nem születhetett volna meg úgy, hogy lefelezitek a létszámot?

Őszintén megmondom, hogy a létszám igazán csak akkor tudatosult bennem, amikor megcsináltuk a bulira az eseményt, hogy felkerüljön a görög színekben pompázó közösségi oldalra. Barátaim, ismerőseim vettek részt benne. Megvolt a lemez koncepciója és csináltuk a zenéket. Aztán végül ennyien lettünk. Szóval se kevesebbel, se többel ez így nem jött volna létre.

DSC_5673

Mi a legjobb és legrosszabb élményed azzal kapcsolatban, hogy két éven át tizenvalahány zenésszel csinálsz lemezt?

A legjobb az, hogy megszületett velük ez az album. A legrosszabb a telefonszámlám. Komolyra fordítva, nem volt rossz élmény. Ha volt is, az később inkább jóra fordult, mert hamar kiderült, kell-e együtt csinálnunk ezt, vagy nem.

Hányan és kik vettek részt a számok írásában?

Ahány ember szerepel egy dalban, annyi embernek van része a számok írásában. A legtöbb nyolc fő volt egy számon belül, a legkevesebb pedig kettő. Dalonként fel lehetne sorolni a szerzőket.

DSC_5526

A koncepció, mint tudjuk, a szerelem és a szakítás volt, de zeneileg mi ihlette a dalokat?

Kettő dal van, aminek konkrétan tudom a zenei ihletését. A többit az élet eddig felgyülemlett érzései adták. Az egyik a D-Day, ami egy régi, alig ismert népdal és a Körhinta című film fő zenei motívuma. Van egy érdekessége, ami a Kézdivásárhelyen született apai nagyapámhoz köthető, ez utólag derült ki. A nagyapámnak a második világháborúban el kellett menekülnie Székelyföldről, és nem térhetett vissza. Apám mesélte, hogy mikor honvágya volt, ezt a dalt dúdolta. Érdekes volt, hogy ezt találtam meg én is az album kiürülésről, hiányról szóló részeihez. A másik az Anya című szám volt, ami egy amerikai altatódal, amikor kint voltam az USA-ban, akkor hallottam. Az eredeti címe Missouri Waltz, 1917-ben született. Az írója sajnos ismeretlen.

DSC_5575

Működik úgy a zenétek, hogy csak egy-két számot emelünk ki a lemezről, vagy inkább csak egyben hallgatva jön át az üzenet?

Mindegyik dal egy állomás. Mindegyiknek megvan a maga üzenete és így épül egésszé. Tehát tíz kis üzenet van, ami az adott érzést mutatja be. Viszont vannak olyan  számok is, amelyek összegeznek. Például az első dinamikai hullámai éreztetik a szerelmet és a szakítást is.

DSC_5580

Két Amok című dal is került a lemezre, ez a Thom Yorke és Flea-féle Atoms For Peace-re való utalás?

Nagyon jól emlékszem, mikor kijött az az album, már megvoltak az Amok#1 és Amok#2 című dalaink. Először bosszantott egy picit, és meg akartam változtatni emiatt, de szerencsére pont egy olyan ember volt a közelemben akkor, aki azt mondta, hogy inkább örülj neki, mert ez azt mutatja, hogy jó az irányom. Ezúton is köszönöm neki! Viszont ha már utalásokról beszélünk, pont van egy az Amok#1 (comain roma) címűben. Ez nem másra, mint Kurt Cobainra utal. A dal, ahogy a címe is mutatja, egy hatalmas ámokfutásra, őrületre utal – Kurt Cobain, mielőtt öngyilkos lett, Rómában esett kómába, majd pár hónapra rá megölte ez a világ.

DSC_5570

Számomra nagyon kívánkozik, hogy az ilyen stílusú zenéhez képi világ is társuljon. Lesz majd klip?

Olyan képi világ, amire most gondolsz, egyelőre csak terv. Animációt szeretnék az egészre. Ennek viszont komoly anyagi határai vannak. Ha ezeket sikerül átlépni, akkor az ötlet megvalósul. Azt hozzátenném, hogy a határok sok problémát nem szoktak nekem okozni. Más videó anyag viszont van hozzá – a Magyar Rádió 22. Stúdiójában rögzítettük pár dalt tizenkét fix kamerával. Ezek folyamatosan fognak megjelenni, egy már ki is jött.

Hogy fog zajlani a jövőben a koncertezés?

Van egy keménymagja a zenekarnak. Kovács Andor, Zságer-Varga Ákos, Bodóczy Zoltán ‘Undos’, Alba Hyseni, Dj Mango és jómagam. Velük fogunk koncertezni annyit, amennyit enged majd a világ.

DSC_5679

Rövid és hosszú távon miként látod a zenekar jövőjét?

Remélem, sok emberhez eljut a zenénk, és élőben is kíváncsiak lesznek rá. Egyelőre ez a legfontosabb.

Fotók: Pozsonyi Roland