Kevés alkalmasabb hely létezik egy felolvasáshoz Budapesten, mint az Írók Boltja. Hangulatos a könyvek miatt, az ember – főleg ha ír vagy sokat olvas – kicsit hazajár. Gaborják Ádám irodalomkritikus, a József Attila Kör elnöke azzal a nem titkolt céllal kezdeményezte a Frissítő című programot, hogy a fiatal szerzőket ezáltal közelebb hozza az olvasókhoz. Mindehhez méltó társnak bizonyult az est folyamán a most induló sorozat két első vendége: Ayhan Gökhan és Pion István.

Felolvasással kezdődik a program: Pion István olvas Atlasz bírja című kötetéből, majd Ayhan Gökhan Kifelé című verse után Gaborják Ádám a két meglehetősen különböző személyiség élete közötti párhuzamokat fejtegeti, egészen a Pázmány bölcsészkarától a kreatív írás kurzusig. Szóba kerülnek a szerzők kötetei (Pion István Atlasz bírja című könyve 2013-ban jelent meg, míg Ayhan Gökhannak a nemrég boltokba került János és János már a második kötete a 2010-es Fotelapa után), valamint természetesen a költői indulás is. Adja magát a kérdés, ki hatott leginkább a fiatal, lendületes költőkre. Pion gondolkodás nélkül említi Parti Nagy Lajost, majd hozzáteszi, fiatal korában ő is beleesett a kezdő költők hibájába – ami ugyanakkor jó tanulási alap is egyben –, ha Radnótit olvasott, akkor „Radnóti-verseket” írt, ha valaki mást, akkor az volt hatással írásmódjára. A költő szerint Kassák Lajosnak köszönheti, hogy sikerült túllépnie a kötött formákon. Ayhan Heltai Jenőt említi, aki nem törődött az újításokkal, merte a saját útját járni. Emellett pedig gyűjti a Kosztolányi-köteteket, rendelkezik a kritikai kiadás darabjaival is.

Ezen a ponton a beszélgetőpartner, Gaborják Ádám más-más kérdéseket tesz fel a költőknek, igazodva azok művészetéhez és személyiségéhez. Pion Istvánnál előkerülnek az első kötet adta pofonok, a családtörténet, amiről egészen sokáig beszél. Megismerjük Letkés polgárait, kicsit mi is ott vagyunk, kicsit mi is hallgatjuk azokat a történeteket, amiket a szülei mesélnek neki. Ayhan Gökhan katolikus és házas – nem mellesleg humoros is –, a katolicizmusához kapcsolódva elmesél egy történetet, amikor egy napig nem hitt Istenben. A szigorú szerkesztési elv alapján összeállított János és János címadó személyeiről is beszél, és választ kapunk a Kötetversek alcímre is: így, egyben érdemes olvasni a kötetet.

A közéleti költészet mindkettejüknél fontos. Ayhan Gökhan az 1956-os forradalomhoz kapcsolódó irodalmat hiányolva kezdett a témába illő történetek felkutatásába.  Pion Istvánnál a közéleti költészet a slam poetry mozgalommal köthető össze, amelynek egyik élharcosa. Közkívánatra felolvassa Kelet-európai fotográfiák című versét, amelyben képaláírások formájában reflektál jelenünk történéseire.

pion_ayhan2

 

Ismét frissülünk, és egy érdekes kapcsolódási pont, a gyerekirodalom a téma. Összesen négy mesekönyv, ami kiadásra vár, valamint egy forradalmár csiga, aki nem halhat meg.

Zárszóként Ayhan Gökhan felolvassa többek között János című versét is, amelyben a „csendes folytonosság” már-már idilli. Majd Pion István Téged tanuljalak című hosszú verse következik: egy érdekes, letehetetlen családtörténet, amelyben a dolgok nem változnak, „csak másképp hívták ezeket a dolgokat”.

Frissítő: változatos témák, változatos személyiségek, változatos műfajok. Friss, mert fiatal, humoros, kötetlen, de valami mégis egységessé teszi: az irodalom. Kérünk még!

(A következő Frissítő vendége két író: Gerőcs Péter és Falvai Mátyás lesz.)

Frissítő Ayhan Gökhannal és Pion Istvánnal. Írók Boltja, 2014. január 23.

Fotó: Landor Alexandra