A kortárs lengyel szerző, Tomasz Man 111 című darabját mutatta be a kaposvári Csiky Gergely Színház az évad elején. Az iskolai erőszak húsbavágó kérdését tárgyaló darab rendezőasszisztensével, az előadáshoz kapcsolódó foglalkozássorozatot koordináló drámapedagógussal, Szemerédi Fannival beszélgettünk.  

Szemerédi Fanni: Az egyik kollégiumban éppen akkor voltunk kint, amikor ott volt a rendőrség, és egy csoportos verekedés után nézték vissza a biztonsági kamera felvételét, hogy kiderüljön, mi is történt pontosan. Ott újra rádöbbentünk arra, amit persze addigra már tudtunk, hogy a probléma él, és szükség van az ilyesfajta megközelítésre. Hiába vannak mindenhol lelkes kollégiumi nevelők, akik szívükön viselik a gyerekek sorsát, ezekben az intézményekben a drámajátékot, drámapedagógiai módszereket eddig még nem próbálták ki. Ezek a játékok alternatívát tudnak mutatni, kommunikációs utakat, értékeket villantanak fel.  A gyerekek nézőpontokat válthatnak, van lehetőség reflektálni az élményekre.

1010347_565929956792226_1399061323_n

Az elején az gondoltuk, hogy nagyon hosszú folyamatot kérnek tőlünk a pályázatban, amin nyertünk, aztán rájöttünk, hogy ha már belevágtunk, akkor az lenne a jó, ha nemcsak 11 alkalommal mehetnénk el 11 kollégiumba, hanem heti rendszerességgel, egész tanévben járhatnánk a gyerekekhez. Ez nem csak a drámapedagógusi elfogódottság. Közben derült ki a gyerekek számára is, hogy szükségük van erre, és jól is érzik magukat a foglalkozásokon. Hiába mondták az elején, hogy „jaj, mi ez?” „csak veszi el az időt”, mert nem tudták, hogy mi fán terem, mert soha nem csináltak még ilyet. Azon a két helyen, ahol a vége felé jár a foglalkozássorozat, azt látjuk a gyerekkel közösen, hogy jó lenne, ha hosszabb lehetne.

10

Összesen hatan tartunk majd foglalkozásokat: Tolnai Mária, Ruchárd Mária, Gombos Péter, Sárközi Angéla, Molnár Csilla és én. Rajtam kívül a többiek gyakorló pedagógusok is. Rendszeresen konzultálunk egymással, hogy kivel mi történt, ki mit fog csinálni a jövő héten. Tolnai Mária rendelkezik a legnagyobb szakmai múlttal, ő itt a Kaposvári Egyetemen a színész szakon is tanított. Van olyan intézmény, ahol az igazgató partner akár abban is, hogy havi egy alkalommal kikérjük a diákokat egy egész napra az iskolából, és ezeken a napokon tanítás helyett reggeltől délutánig velünk vannak (persze aztán szigorúan bepótolják az elmaradt tananyagot). Van olyan hely is, ahova heti rendszerességgel járunk, ott mindig ugyanabban az időpontban van a háromórás foglalkozás. A heti életritmus része lett a drámaóra, a gyerek már várják.

14

Hogy néz ki a 11 alkalom?

Két alkalommal találkozunk az előadás előtt. Ismerkedünk egyrészt egymással, másrészt a formával, a drámajátékokkal. Ez az előkészítő, „érzékenyítő” szakasz. A harmadik alkalommal megnézik az előadást, rögtön utána ott tartunk egy foglalkozást, mert annyira erős hatással szokott lenni a diákokra, hogy nem akarjuk őket levezetés nélkül elengedni. Az utána következő nyolc alkalommal viszont nem csak és kizárólag az előadást dolgozzuk fel. Az egy nagyon erős érzelmi hatás, ami témákat ad és kérdéseket vet fel, egy nagyon erős impulzus, de attól függően, hogy melyik csoport mire lesz fogékony, milyen konkrét problémáik vannak, ott a suliban milyen esetekkel találkoznak, el is térhetünk az előadástól. Visszautalunk rá és merítkezünk belőle, de végül 11 különböző út lesz a 11 kollégiumi csoport.

111_fándly_csaba

A foglalkozások során bensőséges viszony tud kialakulni; sokszor azok is megnyílnak, akik zárkózottak. Máshogy kezdenek el egymással beszélni, előjönnek a személyes problémák. Nem mondom, hogy mi ezeket meg tudjuk oldani, de megpróbálunk segíteni. Nagyon kis lépésekben haladva, kis eredmények érzékelhetők. Nem valami csodaszerről van szó. De valami beépül az élményből, egy-egy játék, egy-egy pillanat, ami megfogta őket, vagy amikor rájöttek valamire. Talán egyszer később valahonnan mélyről előkukázzák, kibányásszák. Amikor szükség van rá, és jól jön.

Mekkorák a gyerekek, mekkorák a csoportok?

Szakközépiskolai és gimis kollégiumokba is járunk. Egy csoport tizenöt fő, fontos, hogy mindenki tizennégy évesnél idősebb legyen. Van, hogy a gyerekek különböző iskolákból, különböző osztályokból jönnek össze. Ők választják ki maguk között, hogy ki szeretne jönni. Sok helyen van baj az idővel, nagyon leterheltek a srácok és lányok már tizennégy évesen is, nem fér bele ilyesmi a napirendjükbe.

13

Hogy Tomasz Man 111 című darabjához fognak kapcsolódni ilyen foglalkozások, az már látszott, mielőtt megkezdődtek az előadás próbái?

Igen, az előadás és a foglakozások is egy nagyobb volumenű TÁMOP-os pályázat részei. A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság és a Kormányhivatal Igazságügyi Szolgálata pályázott. Sok más program is van benne, képzés pedagógusoknak, konfliktuskezelés, játékos vetélkedő iskoláknak, és arra is van lehetőségünk, hogy pszichológusoktól kérjünk tanácsot, ez a supervisori rendszer. Én is kerültem olyan helyzetbe a foglalkozások során, ami után arról beszéltem pszichológussal, hogy hogyan tudnék segíteni. Az ember egy darabig a saját józan esze és embersége, beleérző képessége szerint reagál egy ilyen helyzetben, de megnyugtató érzés, hogy szakemberekhez lehet fordulni, ha úgy adódik.

A színház összefog a bűnüldöző szervekkel, a pszichológiával, hogy egy problémára fókuszáljon. Nem létrehozza a tizenegyedik random előadást, és nem hiteti el gyerekekkel, hogy ők színészek lesznek, hanem egy társadalmi problémára fókuszál.

12

A pályázat elején volt egy konferencia. Tanárok, iskolaigazgatók, ifjúságvédelmisek, jogászok, rendőrök, iskolapszichológusok, drámatanárok vettek részt rajta, ott voltunk mi is a színházból. Nagyon érdekes volt látni, hogy a különböző szakterületek mennyire máshogy közelítenek a problémához. Látszott, hogy vannak nagyon jó és elkötelezett szakemberek. A segítő szakmákban nehéz lemérni a hatást. Vajon kevesebb erőszakos cselekedet történik egy ilyen program miatt? Valaki máshogy fog reagálni? Valakinek lesz bátorsága áldozatszerepbe kerülve kimondani, hogy mit történik vele? Pont tegnapelőtt olvashattunk a sajtóban arról az esetről, hogy Székesfehérváron egy fiú kiugrott az ablakon, valószínűleg azért, mert a társai inzultálták, leköpdösték a kabátját. Már az is nagy dolog, ha valaki eljut odáig, hogy mer segítséget kérni, mer beszélni arról, hogy vele mi történt, hogy áldozatszerepbe került.

fotók: Memlaur Imre

Tomasz Man 111 című darabja január 19-én, hétfőn 19 órai kezdettel tekinthető meg a Jurányiban a  Csiky Gergely Színház előadásában.