(James Gandolfini: Exek és szeretők)

Eva (Julia Louis-Dreyfus) egy negyvenes éveiben járó hiperaktív anyuka, aki masszőrként keresi a kenyerét. Egy könnyed nyári partin megismerkedik a kissé kopaszodó és pocakos Alberttel (James Gandolfini). Az enyhén csipkelődő humoruknak köszönhetően azonnal kölcsönös szimpátia alakul ki közöttük, a kémia meg úgyis elintézi a többit… Közben Evának új kliense is akad, akivel egyre bizalmasabb kapcsolatba kerül. Egy szép napon hidegzuhanyként éri a felismerés: az új kuncsaft nem más, mint Albert exfelesége, Mariann (Catherine Keener). Ahogy mélyül Eva kapcsolata Mariannal, úgy távolodik el Alberttől. A köztes szerep pedig hamarosan megmérgezi mindhármójuk kapcsolatát.

 Exek_es_szeretok_jelenetfoto (24)

Az alapszituáció és a nem túl megnyerő magyar cím  hallatán méltán húzzuk fel a szemöldökünket. Ennek ellenére a film igazán kellemes meglepetést okoz, főleg azoknak, akik amúgy sem rajonganak a  limonádékért. Eva szerepében valahogy minden ember – nők és férfiak egyaránt – magára ismerhet. Tükröt mutat a nézőknek az emberi hiúságról, kíváncsiságról és kicsinyességről.  Rádöbbenünk, hogy valójában mennyire kényesek vagyunk mások véleményére, és akaratlanul is lépten-nyomon befolyásolnak. Elég egy aprócska mondattal elültetni a bogarat a fülünkben, máris rémeket fogunk látni a párunk minden mozzanatában. És így válik szépen lassan a számunkra kedves és vonzó férfi tohonya hájpacnivá, akivel még moziba menni is kínos.

A műfaj (nem)kedvelőinek valódi felüdülést nyújt a 90 perces alkotás. Végre egy olyan vígjáték van terítéken, ami nem a gázok és egyéb testváladékok kibocsátásával akar mosolyt csalni az arcunkra. Nincsenek felesleges trágárkodások és cikis szexjelenetek. Annál inkább életszerű helyzetkomikumok és természetes dialógusok. A néhol abszurd helyzetek még beleférnek az ,,akár velünk is megtörténhetne” kategóriába. Még ha nem is akarunk ezzel szembenézni, azért be kell látnunk: az embereknek istenadta tehetségük van ahhoz, hogy egészen rövid idő alatt tökéletes hülyét csináljanak magukból.

Exek_es_szeretok_jelenetfoto (13)

Bár a szerelmi szál a történet fő fonala, érdekes kitérni a filmben kirajzolódó szülő-gyermek kapcsolatra is. Több családmodell is fel van vázolva: az elkényeztetett apuci szeme fényétől kezdve az anyjától elhidegült lányig, aki inkább a szomszéd kanapéján csövezik. A fiatalabb generációk pedig láthatják, hogy anyunak-apunak sem olyan könnyű, amikor a csemeték kirepülnek a biztonságos családi fészekből.

A színészi gárda is vérfrissítésen esett át. Végre nem a már megszokott arcok néznek le a vászonról. Az Albertet alakító James Gandolfini sikeresen tört ki a Maffiózókból ismert Tony Soprano szerepéből. A visszafogott, mackónadrágos Albert testi tökéletlensége ellenére is belopja magát a női nézők szívébe. A film  végére megértjük, sőt irigyeljük Evát, amiért egy ilyen kedves és kiváló humorérzékkel megáldott férfit talált (?) magának. Egyedül az Evát játszó Julia Louis-Dreyfus nem teljesít tökéletesen: a mimikája néhol túlzó, már-már grimaszokba csap át.

Exek_es_szeretok_jelenetfoto (10)

Mindent összevetve az Exek és szeretők ugyan nem forradalmasítja a műfajt, de ettől függetlenül egyértelműen erősíti az igényes romantikus vígjátékok sorát, ami valljuk be, elég ritka. Tanulság pedig, hogy valójában tök mindegy, melyik oldalon nyomjuk ki a fogkrémet. A tragikus hirtelenséggel elhunyt James Gandolfini minden nő emlékezetében megmarad, mint a férfi, akivel szívesen osztanánk meg az életünket.

 

Premier: 2013. 12. 04.

 

A szerző értékelése: 7,5