Szívbemarkoló közöny, ringató szomorúság, közös beborulás, magányos tépelődés. A Pegazusok Nem Léteznek valódi párkapcsolati prognózist dobott össze, méghozzá olyan letisztult, egyszerű, ám csontig hatoló zenei alappal, amelytől még az is elszontyolodik, aki éppen lubickol a rózsaszín felhőkben.

pegazusok nem

Magát a formációt (amely a zenekar elmondása szerint egy hűtőre ragasztott képről kapta a nevét) egy szerelem hívta életre 2011-ben. Az Esti Kornél gitárosa, Lázár Domonkos és Ács Eszter énekesnő szerelemgyereke a Pegazusok nem léteznek, amely kezdetben csak egy párszámos szárnypróbálgatásnak indult. A Szomorú számok című EP után azonban úgy gondolták, folytatják, így került a képbe a Heaven Street Seven basszerosa, Németh Róbert, és Domonkos öccse, Ágoston.

A nem létező Pegazusok az idei évben számos fesztiválon bukkantak már fel, és relatíve sok klubkoncertet adtak. Borúsan bágyadt zenéjük a színpadon is ugyanolyan bájjal elevenedik meg, mint a kiadott demókon. Nem csoda, ha a jól megszokott koncertes „ereszdelahajam” életérzést felváltja egyfajta csöndes, egymásba gabalyodós hangulat. De mégis mit rejt ez a szürreális nevű formáció? Mitől olyan egyedülálló és különleges a magyar zenei palettán?

A szerelmes szerzőpáros szavakba önti és dallammá formálja azokat az érzéseket, helyzeteket, párkapcsolati mélypontokat, amelyek olykor mindenkit hatalmukba kerítenek. Egyszer belemerülnek és sodródnak a fájdalom örvényében, máskor pedig a nyers valóságot pendítik meg kegyetlen őszinteséggel. Azonban nem egy csillámporos szívkirakatról van szó, sokkal inkább zsigerből jövő, nagyon intim vallomások egyvelege a Pegazusok Nem Léteznek munkássága. Már a zenéjükkel való első találkozásom is komoly kihívást rejtett magában, mert olyan mélységekbe kalauzolt el, amelyekből, ha fogékonyabbak vagyunk a zenék hangulatára, nagyon nehéz kikászálódni. Éppen ezért nem is tudtam hirtelen, mit kezdjek ezzel a hatalmas melankóliával. Aztán a számok sokkal befogadhatóbbá váltak azzal, hogy egy kis történetet kanyarintottam köréjük, amely egy kiüresedett kapcsolat végjátékáról és egy új szerelem kibontakozásáról szól. Ennek mentén már kicsit derűsebb a panoráma.

Rögtön felvázolja az alapállást a Szomorú számok EP első dala, a Kiadó. A szerzeményben rálátunk egy párra, melynek tagjai elhidegültek egymástól, álmok nélkül élnek, tulajdonképpen már a falat kaparják tehetetlenségükben. Ehhez a dalhoz egy klip is készült, és a zenekar egyik legtöbbet játszott dala lett a rádiókban. Ahogy haladunk a történetben, következik a Naíva, melyben Ács Eszter letaglózó közömbösséggel énekli el, hogy megcsalták. A dallammenet sem cifrázza a helyzetet, nincsenek nagy drámák, csak a csalódás. Ez a szám egyébként felcsendült a nagy sikerű Társas játék című magyar sorozatban is. Következik egy hosszas tépelődés, amelyben fültanúi lehetünk a csalódott szerelmes cikázó gondolatainak és az érzésnek, amikor jobb lenne már mindent Kifordítani annak ellenére, hogy Nem tudom, mi lesz a kapcsolatuk jövője.

564631_580364701981572_290489347_n

Azonban a totális kilátástalanságban felbukkan valaki, aki támaszt nyújt ebben a bénító helyzetben. A Segíts nekem egyszámos kislemezén a melankólia továbbra is jelen van, ugyanakkor sokkal gazdagabb a hangzásvilág. Érződik, hogy bővült a zenekar, és egy merészebb, ütemesebb szintis részt is belecsempésztek. A történetfolyam pedig hömpölyög szépen tovább.

A folytatására ősszel került sor, ugyanis ekkor jelent meg a legutóbbi két dal, a Senki nem beszél és a Társasjáték. Még egy félrelépés és keserédes tépelődés után a sztori nálam abszolút pozitív végkicsengéssel zárult, hála a Társasjáték bölcs és bájos egyszerűségének. Ez az elszállós, meghitt dal feltette az i-re a pontot, és úgy érzem, érdemes volt kicsit belemerülni az örvénylő szomorúságba. Talán közhelyesnek hangzik, de ebben az esetben nagyon is passzentos a gondolat, miszerint minél lejjebbre ásol, annál magasabbra repülhetsz.