Beszámoló
2011. 09. 28.

Északi éjszaka az Odeonban

jesus

Habár leginkább akkor lennék stílszerű, ha azt írnám az eseményre szánnal és dideregve érkeztek az érdeklődők, északot „csak” a Prizma és a József Attila Kör prezentálásában idézhettük meg tegnap este az Odeon moziban.

A hatodik, kortárs skandináv filmekkel foglalkozó lapszámot a szerkesztőség öt tagja mutatta be, pár szóval jellemezve a lapot is. A folyóirat immár 3 éve foglalkozik a filmes világ különböző részeinek tematikus bemutatásával, olyan témáktól sem hátrahőkölve, mint az Erotika és pornográfia a filmművészetben. Az aktuális, skandináv lapszám mellett az összes korábbi szám ez alkalommal kedvezményesen, 400Ft-ért hazavihető volt.

Magyarországon a rövidfilmek verses alámondása alig próbált terület, holott a videomegosztók tanulsága szerint igény az akad a megfilmesített versekre.

Így egy kísérleti projektnek lehettünk fül-és szemtanúi: a József Attila Kör költői három animációs rövidfilmhez készítettek rímbe szedett, alámondásos narrációt. Míg hajdanán a gyertya viasz éget a költők körmére, most zseblámpával világították meg olvasás közben irományaikat. Nemes Z. Márió Zsuzsi és a tumormadár történetét mesélte el (Wings from the Woods), Tolvaj Zoltán narrálásában Szegény kis panelpöcs életébe nyerhettünk betekintést, Borsik Miklós által pedig a Sniffer című rövidfilm darázsistenéről halhattunk, ami a földhöz ragadottság és az álmok összeférhetetlenségét tárta elénk hatalmas, földön marasztaló cipőt viselő szereplőivel.

 

Az egy-két pohár bornyi és néhány szem pogácsányi szünet után következett a Kiságyúk Jensen Tomas Villum 2006-os filmje.

 


„ A művészet lényege nem megadni a közönségnek, amit akar”- vallja Klaus Volker, a filmbéli meg nem értett művész, rendező, akinek az alkotásai bár nézhetetlenek – mindössze 7 jegy kelt el – a kritikusok érthetetlenül felmagasztalják zagyva filmnek keresztelt kirohanásait. Hiszen kutyát ölni és életidegen párbeszédeket folytatni szemzavaró kézi kamerás felvételeken már művészinek számít, gondolhatják. Ám, az egyszeri néző szórakozni vágyik, csak úgy, mint a dührohamaival küszködő Tonny, aki csupán a gyerekeit szeretné beültetni egy jó filmre, ám a mesterműnek titulált film csak pénzkidobásnak minősül, innentől már csak a jegy, kóla, popcorn díj visszaszerzése a cél. No meg egy balesetnek „köszönhetően Klaus szerzőtársává válik, így saját szájíze szerint alakíthat a történeten, hogy a premierre  még a gyerekeit is beültethesse… És a felvevőgép már el is szabadult…

Ám nem csak ez alkalommal járták át skandináv szelek az Odeon mozi termét. A skandináv filmek szerelmesei már most beírhatják naptárjukba a jövő hét csütörtököt, majd minden második csütörtököt a következő öt film erejéig: Vérvonal, A bűn lélektana, Gengszterek fogadója, Te,aki élsz és a Kiállhatatlan. A kópiák vetítése után a meghívott vendégekkel lehet majd a filmről diskurálni, borozni, pogácsát majszolni, ezekkel párhuzamban pedig, a hetedik, trash tematikájú lapszámhoz társuló szerda éjszakai vetítéseket terveznek a szervezők.

(fotók: Molnár Fruzsi)

hozzászólások

kövess minket